Boek schrijven

Hoe schrijf je een achterflaptekst?

Het belang van de flaptekst

Als je potentiële lezers tot het punt hebt gebracht waar ze jouw boek in hun handen hebben (of de pagina van jouw boek open hebben op een website) dankzij de geniale titel en de prachtige omslag, is het moeilijkste deel voorbij. De achterflaptekst is het derde aspect van je boek wat de lezer zal inspecteren, na de titel en de omslag (mocht je nou benieuwd zijn hoe je een omslag ontwerpt, klik dan hier). Stel je voor, je boekomslag is een CV, dan kun je de achterflaptekst vergelijken met een sollicitatiegesprek.

In andere woorden, tegen de tijd dat iemand heeft besloten de achterflaptekst te lezen zijn ze al geïnteresseerd in het boek. Nu is het tijd om die interesse om te zetten in fascinatie. Je wil dat de lezer zo geïnteresseerd is dat hij/zij wordt verleid om het boek te kopen. Hoe weet je of de achterflaptekst goed genoeg is om te zorgen dat dit ook daadwerkelijk gebeurt? Ondanks het uiteindelijk aankomt op jouw schrijfkwaliteiten, is er een geniale formule die je kunt gebruiken om op het juiste spoor te komen. We hebben het al kort voor je samengevat in deze infographic, zodat je weet wat je te wachten staat.

infograpic, hoe schrijf je een achterflapteskt

Een goede achterflaptekst

Om in te komen in het schrijven van een achterflaptekst is het handig om een goed voorbeeld te bekijken. Dit is de achterflaptekst van Gillian Flynn’s bestseller Gone Girl:

Wie ben jij?
Wat hebben we elkaar aangedaan?

Dit zijn de vragen die Nick Dunne zichzelf stelt op de ochtend van zijn vijf jarige jubileum, wanneer zijn vrouw Amy opeens verdwijnt. De politie verdenkt Nick. Amy’s vrienden maken bekend dat ze bang voor hem was en dat ze geheimen voor hem had. Nick zweert dat het niet waar is. Een politieonderzoek naar zijn computer laat vreemde zoekopdrachten zien. Hij zegt dat ze niet door hem gedaan zijn. En dan zijn er nog die constante telefoontjes op zijn mobiele telefoon. Dus, wat is er echt gebeurt met Nick’s prachtige vrouw?

Het is een goede achterflaptekst, en om jou uit te leggen hoe je er zelf een kan schrijven, zullen we de formule stap voor stap doornemen. Laat ons eerst kijken naar hoe verschillende delen van de tekst het gewenste effect bereiken. Daarna zullen we een checklist maken zodat jij de beste achterflaptekst hebt voor jouw bestseller!

Waarom werkt deze flaptekst?

De eerste zin maakt meteen een connectie met de lezer door te vragen: “wie ben jij?” en meteen de aandacht te trekken.

Dan komt de lezer bij de tweede zin en komt erachter dat hij/zij niet degene is aan wie de vraag wordt gesteld. Het is de duistere toon van “wat hebben we elkaar aangedaan?” die aanmoedigt om verder te lezen. Wat hebben deze mensen elkaar aangedaan en hoe erg kan het eigenlijk zijn?

De derde zin legt de basis voor het verhaal, het is wat de situatie in een klap duidelijk maakt. De lezer wordt een mysterie voorgeschoteld en in combinatie met de eerste twee zinnen, wordt er al gehint dat er duistere geheimen zullen worden ontrafeld, als de lezer besluit dit boek te lezen. De rest van de flaptekst is een soort kers op de taart. Het stelt namelijk precies de vraag die de nieuwe lezer nu in zijn/haar hoofd heeft: “Wat is er echt gebeurt met Nick’s prachtige vrouw?”.

Een checklist voor jouw achterflaptekst

De eerste twee zinnen creëren de atmosfeer voor het boek en moeten de lezer hongerig maken naar dit nieuwe leesvoer. Hierna schotelt het een situatie voor: Nick zijn vrouw die plotseling verdwenen is. Daarna wordt het probleem bekend: de politie verdenkt Nick en er is bewijs gevonden tegen hem. De laatste zin laat een omslag zien, vragend wat er echt is gebeurd, en dit maakt duidelijk dat dingen niet zijn zoals ze op het eerste gezicht lijken.

Nu dat we de achterflaptekst in delen hebben gebroken, kunnen we duidelijk 4 thema’s zien: de situatie (1), het probleem (2), beloven van een omslag (3) en de atmosfeer (4). De eerste 3 thema’s moeten meteen duidelijk worden in de volgorde hoe ze hier gepresenteerd worden. De atmosfeer daarentegen kan geïntroduceerd worden door de hele tekst en moet vloeien met het verhaal. 

Mocht jouw boek al enige recensies hebben, dan kun je die later nog toevoegen aan de achterflap. Dit is niet essentieel en voor veel mensen ook moeilijk om te doen, maar het is het waard toch te overwegen als je een nieuwe editie uitbrengt.

Laat de lezers hongerig naar meer

Geef je lezers een cliffhanger! Thema 3: beloven van een omslag, is belangrijk in de harde wereld van self-publishing. Je kunt nooit fout gaan met het beloven van een twist. Het is een van de beste manieren om mensen te interesseren in jouw boek zodat ze er tijd en geld aan besteden. Ditzelfde geldt voor de achterflaptekst. Wanneer je de situatie hebt geschetst, is het belangrijk dat de beloofde omslag het verhaal verkoopt.

Houdt de achterflaptekst kort maar krachtig

Een andere belangrijke regel is om je zinnen kort te houden. Je hebt iemand geïnteresseerd gekregen in het lezen van jouw achterflap, maar ze zullen het waarschijnlijk eerder scannen dan lezen. Door de zinnen kort maar krachtig te houden kun je de focus van de lezer vasthouden, ook als ze er snel doorheen scannen.

Introduceer op z’n minst een personage

Het is makkelijker voor de lezer om interesse te krijgen in jouw boek als ze alle emotionele elementen in de flaptekst associëren met de hoofdpersoon. Misschien had je het al opgemerkt, maar in de Gone Girl achterflap worden de namen niet zomaar genoemd, maar worden ze bekend gemaakt in hun context. Nick is niet alleen de naam van de hoofdpersonage, hij is de echtgenoot die ervan verdacht wordt zijn vrouw te hebben vermoord, terwijl hij pleit onschuldig te zijn. Je moet ernaar streven ditzelfde effect te creëren, introduceer je karakter op een interessante manier, waarmee je het leespubliek benieuwd maakt naar hun verhaal.

Blijf trouw aan jouw stijl en publiek

Jouw achterflap is een raampje in het boek. Hierom moet het een kijkje geven in de mogelijke inhoud. Teleurstelling leidt tot slechte reviews, dus zorg dat mensen jouw boek kopen voor de juiste redenen.

Je moet in de achterflap ook dezelfde schrijfstijl aanhouden als in je boek. Als er bijvoorbeeld in het boek wordt verteld vanuit een ik-perspectief, gebruik dan datzelfde perspectief in de flaptekst. Houdt ook je taalgebruik zoveel mogelijk gelijk aan het boek. Dit is wederom om ervoor te zorgen dat je lezers niet voor onaangename verassingen komen te staan.

Een beetje overdrijven in de flaptekst kan geen kwaad

Hoewel het belangrijk is dat je trouw blijft aan je publiek en taalgebruik, het is nog belangrijker om de lezers aandacht te trekken en tot de verbeelding te spreken. Hierom is het goed om te overdrijven met mate. Je wil dat de lezer jouw boek mee naar huis neemt.

We hebben allemaal vast wel een doorgerateld over een boek tegen een vriend, hopend dat je die persoon kan overtuigen het boek te lezen zodat je erover kunt praten. Dit is het effect wat je wil bereiken. Laat het klinken alsof iemand jouw boek al gelezen heeft en enthousiast een vriend erover verteld.

Vermijdt clichés

Mensen hebben geen tijd om slechte boeken te lezen, laat staan dat ze tijd hebben om een slechte achterflaptekst te lezen. Hierdoor kan de kleinste verwijzing naar een onorigineel idee al een reden zijn om jouw boek neer te leggen en verder te kijken. Dit is helaas vooral de harde waarheid voor self-publish boeken. Dit omdat mensen denken dat het boek misschien niet goed genoeg was voor een uitgeverij, wat natuurlijk onzin is.

Dit betekent niet dat je niet kunt schrijven over een liefdesdrama met vampiers in de hoofdrol, of een thriller met een oude agent die zijn laatste zaak niet heeft kunnen oplossen. Je moet ervoor zorgen dat je slim omgaat met de manier waarop je het verhaal presenteert. Gebruik de flaptekst om naar jouw omslag te verwijzen die ver weg van cliché is. Gebruik misschien de dynamieken van je personages of een uniek aspect in jouw verhaal om tot de lezer te spreken. 

Blijf de achterflaptekst doorlezen en herschrijven

Net als met alles wat je schrijft, geef jezelf de tijd om het later nog een keer door te lezen en te verbeteren. Als het mogelijk is, kun je zelfs anderen jouw flaptekst laten lezen en zien wat hun commentaren zijn. Wij garanderen dat dit het beste resultaat oplevert! 

We hopen dat je genoten hebt van dit artikel over het schrijven van een achterflaptekst! Als je vragen of comments hebt, laat het ons dan hieronder weten of op info@mijnbestseller.nl.

Menu