Boek schrijvenBoek uitgeven

Interview met Esther Jacobs van ‘Zo Schrijf Je Een Boek’

Interview Esther Jacobs

Esther Jacobs is een auteur, journalist en storyteller. Ze heeft al meer dan 30 boeken geschreven en haar cv stopt niet daar. In samenwerking met Mijnbestseller heeft ze een prachtig boek geschreven over hoe je een boek schrijft: ‘Zo Schrijf Je Een Boek’. Om de publicatie te vieren hebben wij haar geïnterviewd!

Esther Jacobs boek cover

Allereerst willen we weten: wie is Esther Jacobs? Vertel ons wat over jezelf. 

Ik ben digitale nomade (locatie onafhankelijk ondernemer), internationaal spreker en schrijver van meer dan 30 boeken. Ik heb nog nooit voor een baas gewerkt en in mijn 30 jaar als ondernemer ben ik heel vaak ‘op mijn bek gegaan’… Onzekerheid is mijn comfort zone geworden. Omdat ik zoveel uitprobeer, ben ik in extreme situaties terecht gekomen en heb mezelf goed leren kennen. Die avonturen leveren natuurlijk goede verhalen op om in boeken te verwerken.

Een aantal highlights: rondom de Euro invoering zamelde ik €16 miljoen aan buitenlands muntgeld in voor goede doelen en werd daarvoor geridderd door de koningin. Ik overleefde 4 weken op een onbewoond eiland voor het reality TV programma Expeditie Robinson, had een relatie met een playboy in de Cariben (dat werd dook een boek: ‘Heb jij al een foute man?’) en werd uit Nederland ‘ontslagen’ omdat ik volgens de wet te veel reis. Kortom: ‘not a dull moment’ en veel verhalen, thema’s en lessen te delen, wat ik dan ook graag doe en waar ik ook andere schrijvers mee help. Ik word ook wel de ‘No Excuses Lady’ genoemd, omdat ik van ieder probleem een kans maak. 

Hoe ben je schrijver geworden? 

‘Coins for Care’, de inzameling voor goede doelen, werd ik gevraagd lezingen te geven: hoe bereik je grote resultaten met minimale middelen? Steeds vaker vroegen mensen me naar mijn verhaal, het verhaal achter het project. En of ik er geen boek over kon schrijven. Dat heb ik toen gedaan, ook om het hele gebeuren te verwerken. Mijn eerste boek ‘Wat is jouw excuus?’ was een enorme ‘bevalling’ omdat het een heel persoonlijk boek was, wat best lastig is om te schrijven. Niemand kon me vertellen hoe het schrijfproces precies werkte. 

Dat eerste boek schreef ik dus, net als de meeste schrijvers, op een lineaire manier: ik begon vol enthousiasme en met een goed idee op pagina één en worstelde me dan door naar de laatste pagina. Een jaar – en heel veel hard werk, herschrijven en herstructureren later – was er dan toch een boek. Toen wist ik nog niet dat het anders kon, makkelijker. Met een structuur waardoor je daarna je creativiteit de vrije loop kunt laten en je energie kunt volgen in plaats van de paginanummers.

In de afgelopen jaren heb ik alle pieken en dalen tijdens het schrijfproces wel zo’n beetje ervaren en al doende het beste systeem gevonden om een goed boek te schrijven. Sindsdien schrijf ik mijn boeken binnen een maand, een week en één keer zelfs in één dag. De teller staat nu op iets meer dan 30 boeken.

Hoe ben je begonnen met het uitgeven in eigen beheer?

Mijn eerste drie boeken werden gepubliceerd door Bruna, destijds de grootste uitgever van Nederland. Ik heb hier veel van geleerd, maar uiteindelijk pasten we gewoon niet bij elkaar. Als ‘eenpitter’ was ik gewend alles anders, sneller en goedkoper te doen en dat botste steeds vaker. Ook had ik enorm veel marketing- en free publicity ervaring opgedaan met Coins for Care en was ik niet echt onder de indruk van Bruna’s marketingafdeling. Na drie boeken ben ik zelf gaan uitgeven en dat bevalt eigenlijk prima. Het is sneller en flexibeler. Natuurlijk ben ik Bruna nog steeds super dankbaar dat ze mij die kans hebben gegeven om schrijver te geworden. 

Wat kunnen we verwachten van je laatst verschenen boek, ‘Zo schrijf je een boek!’?

Tijdens het schrijven van mijn eerste boeken had ik vaak het gevoel dat ik het wiel opnieuw aan het uitvinden was. Hoe schrijf je eigenlijk een boek? Er was wel informatie over de creatieve kant van het schrijven, maar eigenlijk niet over het proces van idee tot boek, promotie, uitgeven, kosten etc. Er was zoveel dat ik niet wist, zoveel waar ik tegenaan liep, er waren zoveel keuzes en fouten te maken. De informatie was tegenstrijdig, versnipperd en op verschillende plekken. Ik zag vaak door de bomen het bos niet meer. Het uitzoekwerk leidde me af van het creatieve proces. Nu, met dertig publicaties ervaring, heb ik het boek geschreven waarvan ik had gewild dat ik het toen had kunnen lezen. Met duidelijke stappen, voorbeelden, inspiratie en praktische tips. Kortom, een blauwdruk voor een fijne, memorabele schrijfervaring en een succesvol resultaat.

Voor ‘Zo Schrijf je een Boek!’ heb je samengewerkt met Mybestseller. Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen en hoe is dat gegaan?

Peter Paul van Bekkum, de oprichter van Mijnbestseller.nl, stuurde me een ‘koffieverzoek’ op LinkedIn. Terwijl ik normaal gesproken eigenlijk nooit op dat soort berichtjes inga, vertelde iets me dat ik dat deze keer beter wel kon doen. En inderdaad, het klikte meteen! We hadden slechts 30 minuten, maar we maakten meteen concrete plannen. Ik speelde al langer met het idee om ‘Zo schrijf je een boek!’ te maken en hij versnelde dit proces door aan te geven dat er veel schrijvers behoefte hebben aan inspiratie en mijn praktische tips. Er is veel informatie over creatief schrijven, maar eigenlijk niet echt iets dat het schrijfproces goed toelicht. Voor mij was dit een stok achter de deur om het boek af te maken.

Welke mensen zouden dit boek moeten lezen?  

Iedereen die met het idee speelt een boek te schrijven of die al begonnen zijn. Of je nu een roman wilt schrijven of een business boek. Of je al een idee of verhaal hebt of nog inspiratie zoekt. Het boek is voor schrijvers die graag van tevoren willen weten wat ze te wachten staat, zodat ze de stappen kunnen volgen, veel gemaakte fouten kunnen voorkomen en tijdens het schrijven gewoon hun energie kunnen volgen. Het is voor auteurs die een beter boek willen schrijven en een fijnere schrijfervaring willen hebben.

Wat is het geheim om zo productief te zijn als schrijver – heb je een aantal schrijf strategieën of rituelen die je zou kunnen delen met ons?

Zodra ik een idee heb voor een boek, of veel vragen krijg over een bepaald onderwerp, schrijf ik een achterflap en post die op social media om te checken of er belangstelling voor is. Zo ja, dan maak ik een outline en neem de tijd om daar ideeën en bullet punten aan toe te voegen. Zo krijgt de structuur van het boek al vorm en kan ik ook bestaande content (blogs, presentaties, interviews etc) toevoegen waar dat goed past. Dan ga ik workshops geven over dat onderwerp, zodat ik weet wat de vragen van mijn doelgroep zijn en welke antwoorden en voorbeelden ze aanspreken. Alles wat ik tijdens deze periode doe, kan een relatie met het boek hebben. Soms werk ik aan drie boeken tegelijk, soms even helemaal niets. Alles groeit in zijn eigen tempo. Als je eenmaal weet hoe het proces werkt en dat gestructureerd toepast, dan krijgt je creativiteit de ruimte om te stromen.

Welk boek heeft het meeste invloed gehad op jou, als persoon en als auteur? 

Uiteraard mijn eerste boek; dat blijft altijd heel bijzonder. Het meeste impact had mijn ‘Handboek voor Wereldburgers’, waarin ik vertel hoe ik werd ontslagen uit Nederland en uitgeschreven uit mijn eigen koophuis. Ik heb me heel lang tegen die beslissing verzet, maar uiteindelijk heb ik de vrijheid die zo ontstond met beide armen omarmd. En nu help ik anderen ook meer vrijheid te bereiken en uit het systeem te stappen. Het meest trots ben ik echter op dit boek ‘Zo schrijf je een boek!’ Omdat ik daarin al mijn kennis heb gebundeld en toegankelijk maak voor andere schrijvers, zodat zij ook hun verhaal kunnen vertellen en delen met de wereld. Ik heb er ook een online programma bij gemaakt om nog meer voorbeelden, inspiratie, tips, storytelling te kunnen delen.

En wat lees je voor je eigen plezier?

Dat varieert van heerlijke wegdroom boeken uit Oprah’s boekenclub (die zijn altijd goed, hoef je niet over na te denken) tot boeken over persoonlijke ontwikkeling zoals ‘The Surrender experiment’. Ik herlees vaak mijn lievelingsboek ‘The Time-travelers wife’ Op dit moment lees ik een Frans boek dat een enorm succes op het Franse ‘MyBestseller’ platform, over een seksuologe die al 387 dagen geen sex heeft gehad: ‘387 jours’.

Tot slot: als iemand die al meer dan 30 boeken heeft geschreven en al meerdere schrijfworkshops heeft georganiseerd, heb je een aantal tips voor schrijvers die aan het denken zijn om uit te geven in eigen beheer?

Jazeker! Ik zal een aantal tips noemen voor verschillende fasen van het schrijfproces.

  • Laten we beginnen met een essentiële tip: wat je ook doet, bewaar je manuscript meteen in de ‘cloud’, niet op je laptop; kan je voorstellen dat die kapot gaat of wordt gestolen? Dan ben je al je werk kwijt… Denk niet: dat doe ik later wel. Doe het NU meteen.
  • Mijn grootste ‘geheim’ is om te beginnen met het schrijven van je achterflap. Dit is de belangrijkste pagina van je boek; het jouw marketingmateriaal en de belofte aan jouw lezers. Je achterflap biedt je ook de structuur voor jouw schrijfproces. Door een outline te maken voordat je begint met schrijven, voorkom je dat je vastloopt en stukken moet herschrijven.
  • Mijn ‘Reverse Writing’ systeem geeft je een compleet andere schrijfervaring: met een duidelijke structuur hoef je je geen zorgen te maken over wat waar past. Nu kun je gewoon je energie volgen tijdens het schrijven in plaats van de paginanummers.
  • Begin met je promotie terwijl je nog aan het schrijven bent, bijvoorbeeld door je achterflap en eventueel cover al te delen op social media. Als je pas aan promotie begint te denken wanneer je boek af is, dan is het eigenlijk al te laat. Bij de lancering van je boek heb je namelijk maar één moment, terwijl in het voortraject meer promotie-waardige momenten te creëren zijn. Splits je communicatie op in a) ervaringen uit jouw persoonlijke schrijfproces en b) wetenswaardigheden over het onderwerp van je boek. Zo spreek je verschillende doelgroepen aan en heb je altijd iets interessants te vertellen.
  • Tot slot nog wat schrijftips: gebruik geen vaktermen of afkortingen, wees consistent, gebruik je spel check en huur een goede editor in.

Nog veeeeel meer tips, voorbeelden en inspiratie vind je in mijn boek en mijn online programma.

‘Zo schrijf je een boek!’ is nu te koop in onze webshop!

Menu