Boek uitgevenBoek verkopen

Je boek uitgeven met een professionele website

Wil jij een boek uitgeven of ben je al een auteur bij Mijnbestseller? Een eigen website is op dit moment dé manier om jouw lezers op de hoogte te houden over je schrijfcarrière. Heb jij nog geen eigen auteurspagina? Al je vragen over een website worden beantwoord in deze blog!

Wat biedt Mijnbestseller naast het uitgeven van een boek?

Mijnbestseller biedt elke auteur een persoonlijke website aan. Dit is volledig gratis en wordt automatisch gepersonaliseerd met je eigen boeken, auteursfoto en introductietekst. Als auteur kun je zelf nieuwe blogs plaatsen, foto’s uploaden en je favoriete links toevoegen. Mijnbestseller verzorgt de vormgeving en een deel van de inhoudelijke invulling van je website, waardoor jij nóg minder werk hebt!

Waarom een eigen website?

Een website is, naast social media, het belangrijkste online communicatiemiddel. Via dit medium kan je op de meest efficiënte manier contact leggen met potentiële lezers. Lezers die op een goed onderhouden platform terecht komen, zullen meteen geprikkeld worden door de vele blogs, afbeeldingen en links. Een kwaliteitsvolle website moet elke bezoeker in één oogopslag duidelijk maken wie je als auteur bent. Mijnbestseller zorgt ervoor dat elk gepubliceerd boek ook meteen op je website verschijnt. Zo kan elke bezoeker via één muisklik jouw boek aankopen.

Hoe maak je een eigen website?

Het maken van een eigen website via Mijnbestseller is eenvoudig en snel. Er wordt automatisch een eigen URL aangemaakt die de persoonlijke link is naar jouw website. Het enige wat jij moet doen, is regelmatig nieuwe blogs en leuke weetjes posten op je website, zodat je lezers op de hoogte blijven.

Volg deze stappen en maak je eigen website:

  1. Ga naar ‘Mijn profielen’
  2. Vul alle gegevens in: naam, introductietekst, auteursfoto en e-mailadres
  3. Duid ‘Ik wil een website van Mijnbestseller.nl’ aan en bepaal wat de persoonlijke URL van je website wordt
  4. Klik op ‘Ga naar mijn website’
  5. Op deze webpagina kan je alles aanpassen en het resultaat direct bekijken

Er zijn ook extra opties op je website. Zo kunnen de bezoekers van je website een bericht sturen met bijvoorbeeld een vraag over je nieuwste boek of een opmerking over hun leeservaring. Deze bezoekers kunnen zich ook opgeven als volger. Die volgers kun je dan, met één druk op de knop, op de hoogte brengen van een nieuw boek. Dit kan door een nieuwsbrief die via e-mail verzonden wordt. Daarin wordt ook een link naar je website opgenomen. Mijnbestseller stelt een gepersonaliseerde tekst samen, die je zelf kan aanpassen. Natuurlijk kan je zelf ook e-mailadressen toevoegen aan de lijst van bv. vrienden en familie.

Welke blogs moet je schrijven?

Er zijn veel mogelijkheden om je blog te vullen met een creatieve inhoud. Haal je inspiratie uit dit lijstje:

  • Over elk boek dat je publiceert, maak je een blog met een duidelijke samenvatting van de inhoud. Wees creatief: gebruik citaten van recensenten, mooie zinnen uit je boek én leuke weetjes over het schrijfproces.
  • Maak een interview over jezelf en/of iemand anders: Wat moeten jouw lezers weten? Zijn er tips die jij aan andere schrijvers kan geven? Ken je een bevriende schrijver die je kan interviewen?
  • Geef je lezers de mogelijkheid om het eerste hoofdstuk van je boek gratis te lezen.
  • Post afbeeldingen: het plaatsen van foto’s maakt jouw lezers nieuwsgierig én zorgt ervoor dat ze je als auteur zullen blijven volgen. Kies voor grappige, originele foto’s bv. achter je schrijftafel, tijdens een boekpresentatie, tijdens een Writer’s Block,…
  • Schrijf over wat je meemaakt. Je bent meer dan alleen een auteur en dat willen je lezers ook ervaren. Schrijf daarom gerust ook over andere dingen die je meemaakt en die een invloed hebben op je schrijfcarrière.
  • Zoek interactie met je volgers: doe een schrijfwedstrijd, organiseer een leesclub rond je boek of deel leuke evenementen.

Meer interessante marketingtips nodig? Lees deze blog voor handige tips!

Hoe krijg je bezoekers naar de website?

Een hoge bezoekersratio komt er niet zomaar. Dit vraagt tijd en doorzettingsvermogen. Stop niet na een paar weken met het plaatsen van blogs op je website, want juist door langdurig contact te zoeken met andere lezers, ontwikkel je een vaste lezerskring.

Widgets

Er zijn natuurlijk enkele hulpmiddelen die je op weg helpen om je website makkelijker én sneller bij de lezer te krijgen. Mijnbestseller biedt je gratis widgets aan die je op sociale media kan plaatsen. Dit is een soort miniwebsite met algemene informatie over je boeken, auteursnaam, omschrijving van je boek en een directe link naar je website. Deze widget kan je bv. op Facebook of LinkedIn plaatsen zodat je vrienden en familie direct kunnen doorklikken. Het plaatsen van een widget is mogelijk op Facebook, Twitter, Pinterest en LinkedIn. Deze opties worden je aangeboden na het publiceren van je boek.

Google

De meeste bezoekers zullen via een directe link doorklikken naar je website, maar er zijn ook heel wat potentiële lezers en recensenten die via Google op zoek gaan naar interessante auteurs en boeken. Door ervoor te zorgen dat je website goed vindbaar is op deze online zoekmachine, vergroot je de kans dat de juiste personen op je website terecht komen. Kies maximaal 10 trefwoorden die een sterke relatie hebben met alle gepubliceerde boeken. Een voorbeeld hiervan is het genre, het thema, of de beoogde lezersgroep. Zorg ervoor dat deze trefwoorden regelmatig terugkomen op je website en andere omschrijvingen over je boek, zowel in de titels als in de teksten. Overdrijf hier zeker niet in, want het overmatig gebruik van dezelfde trefwoorden zal een averechts effect hebben.

Blijf actief

Als auteur moet je in het begin van je carrière enorm veel energie steken in de publiciteit. Houd hier rekening mee en stel per week een specifiek marketingplan op: wanneer post je iets op social media en wanneer op je website? Zorg er ook voor dat er voldoende afwisseling is in de inhoud die je post. De link van je website kan je ook overal vermelden zonder dat je dit expliciet benadrukt, bv. op je visitekaartje en in je e-mailhandtekening.

Heb je nog vragen over het uitgeven van een boek of ondervind je moeilijkheden op je website? Neem contact op met Mijnbestseller.nl via info@mijnbestseller.nl!

Menu