Boek drukkenBoek uitgeven

Boekomslag design – tips voor beginners

Hallo en welkom terug bij onze blog! In ons laatste post hebben we besproken wat je moet overwegen bij het formatteren van je manuscript. Deze keer gaat het voornamelijk om je boekomslag. We willen benadrukken hoe belangrijk het is om een omslag te creëren die aantrekkelijk is en die jou en je boek vertegenwoordigt!

kraft boekomslag Red Riding Hood
Literaire kunst van
Jazzberry Blue

Laten we beginnen met een illustratie. Grijpt de omslag links je aandacht? De boekomslag is het eerste contactpunt tussen jou en de lezer. En laten we eerlijk zijn “We all judge a book by its cover”. Boeken met goede grafische afbeeldingen en opvallende omslagen verkopen meer kopieën dan die zonder – eenvoudig!

Een goede omslag is daarom een uiterst belangrijke marketing tool, vooral in het tijdperk van sociale media (zie ons artikel over hoe je je boek kunt promoten op sociale media). Nu mensen afbeeldingen kunnen “pinnen”, “liken” en “sharen” worden boekomslagen over het wereldwijde web gedeeld. Jouw omslag kan dus een hele hoop mensen bereiken – en dat allemaal gratis.

Wat nog belangrijker is, is dat met de groeiende trend in selfpublishing nog meer boeken op de markt komen. Een omslag is een belangrijk element voor een zelf-publicerende auteur omdat dit een hoop zorgen bij het promoten en verkopen van een boek kan voorkomen. Een aantrekkelijk ontwerp wat perfect bij jou verhaal aansluit, kan het verschil maken tussen een hit of een misser!

Met dit in het achterhoofd hebben wij enkele inkoop managers van grote Europese boekhandelaren gevraagd naar hun mening over boekomslagen. Allen, zonder enige uitzondering, gaven aan dat de boekomslag waarschijnlijk het meest relevante kenmerk is als het op aantrekkelijkheid en verkoop potentieel aankomt. Als een omslag niet professioneel of niet relevant genoeg blijkt, zal het boek falen om zijn weg naar de schappen van een boekhandel te vinden.

Dus, waar zal je allemaal rekening mee moeten houden? Voordat je begint met het ontwerpen van je boekomslag (of iemand inhuurt om je omslag te ontwerpen), moet je eerst zelf wat onderzoek doen. Denk aan wat je aan je lezers over wilt brengen, welke boodschap, wie je lezers überhaupt zijn en hoe je je boodschap kunt omzetten in iets grafisch en zichtbaars. In dit blog geven we je enkele tips om je te helpen bij het nadenken over je ontwerp en om ideeën op te doen voor je ontwerp.

Stap 1. Definieer je genre en identificeer je doelgroep

De meest succesvolle boekomslagen geven het genre van het boek vrij zonder dat het expliciet ergens op de omslag word vermeld. Is je boek een thriller of een roman? Je boekomslag moet hier enkele hints toe geven. Het doel is om je doelgroep binnen enkele seconden binnen te halen.

Hulp nodig bij het definiëren van je genre? Literaire genres worden al lang besproken. Ze worden meestal gedefinieerd door verhalende techniek, toon, inhoud en soms lengte; maar vaak worden genres bepaald puur en alleen door de inhoud. Enkele veel voorkomende genres zijn: fantasie, thriller, mysterie, misdaad, fan-fiction, romantiek, magisch realisme, science fiction en jong volwassen. Sommige genres zijn specifiek gericht op volwassenen en andere juist weer op jongeren. Sommige genres kunnen echter beide aanspreken. Je moet het leeftijdsbereik van je doelgroep kennen en het ontwerp van je omslag dienovereenkomstig aanpassen. Of misschien is je boek een non-fictie. Is het informatief? Is het een biografie? Je publiek moet dit allemaal al te weten kunnen komen door enkel naar de omslag te kijken.

Step 2. Definieer de belangrijkste boodschap en het concept

Een andere manier om na te denken over je omslag is als een stukje van een puzzel. Het schrijven van een boek is als het oplossen van een gigantische puzzel en je omslag vertegenwoordigt er maar één stuk van. Een goed doordachte boekomslag moet de lezers’ interesse grijpen, zonder dat je het verhaal verpest door te veel weg te geven. Het moet precies genoeg informatie bevatten om de aandacht van lezers te trekken, zonder te veel details kwijt te geven. Je omslag moet de lezers verleiden en de essentie van het verhaal vastleggen – zonder te veel te onthullen!

Oefening! Laten we terug gaan naar de bovenstaande illustratie. We kunnen er vanuit gaan dat we allemaal het verhaal van Roodkapje kennen. Hoe goed denk jij dat de omslag het verhaal vertegenwoordigd? Geeft het gelijk het hele verhaal weg of niet? Welke elementen van het verhaal bevat de omslag?

De afbeelding en de kleuren van de omslag moeten de belangrijkste boodschap van het verhaal in je boek vertegenwoordigen. Onthoud: mensen zijn niet alleen visuele wezens, maar ze worden ook beïnvloed door emoties. Je kent vast het beroemde gezegde “mensen herinneren zich hoe je ze hebt laten voelen, en niet wat je hebt gezegd”. In dit geval wil je dat jouw omslag gedenkwaardig en indrukwekkend is, wat bereikt kan worden door middel van emotie. Laat je lezer iets voelen wanneer hij/zij naar jouw omslag kijkt. De emoties die je uitbeeldt doormiddel van het ontwerp van je omslag moet de belangrijkste boodschap zijn die je probeert over te brengen en de essentie van je verhaal weerspiegelen.

Enkele ideeën om over na te denken:

  • Illustreer de bedreiging of het probleem wat centraal staat in je boek
  • Toon de hoofdpersonen/persoon
  • Schets de belangrijkste omgeving van het verhaal
  • Verzin enkele symbolen die jouw verhaal – of een belangrijke boodschap achter het verhaal – representeert
  • Als de titel krachtig op zich is, beperk dan de visuele elementen van de omslag en maak de titel opvallender (minimalisme kan nooit kwaad)

Stappen 1 en 2 vormen het “denkende” deel van je onderzoek. Voordat je verder gaat met de volgende stappen is het belangrijk om je genre, publiek en de essentie van je verhaal in gedachte te houden. Al deze elementen moeten samen komen in je onderwerp. Als je onderwerp goed aansluit bij je verhaal, maar niet tot je lezerspubliek spreekt, zal jouw boek niet zoveel mensen kunnen bereiken als je misschien gewild had.

Stap 3. Raak geïnspireerd

Nadat je hebt nagedacht over wat je wilt laten zien, is het tijd om naar ideeën te zoeken. Raak dus geïnspireerd. Begin met het bekijken van omslagen van andere boeken – hoe hebben je favoriete auteurs hun verhalen geïllustreerd? Soms komen verschillende edities van hetzelfde boek uit met verschillende omslagen. Het kan interessant zijn om te zien hoe hetzelfde verhaal op verschillende manieren wordt gerepresenteerd.

Je kunt ook beginnen met het vergelijken van de omslagen van boeken uit verschillende genres. Of je kunt verschillende stijlen vergelijken – minimale versus levendige stijlen, focus op afbeeldingen versus woorden, enzovoorts. Gebruik platformen zoals Pinterest of Flickr om ideeën op te doen. Je kunt zoeken naar “boekomslagen” in het algemeen of naar specifiekere elementen zoals letterstijlen.

Stap 4. Kom met concrete ideeën

Nadat je hebt gezocht naar inspiratie, kun je wat concrete ideeën bedenken voor je boekomslag. Je kunt zelfs Pinterest gebruiken om je eigen ideeboard te maken! “Pin” de kleuren, lettertypen en afbeeldingen die je leuk vindt. Wanneer je naar afbeeldingen zoekt, kun je verder gaan dan de social-media platformen die we zojuist besproken hebben. Je kunt afbeeldingen vanaf het hele internet op je bord pinnen. Voorbeelden van sites die gratis afbeeldingen aanbieden zijn Unsplash en Pexels.

Vergeet niet dat verschillende dingen samen moeten komen om je omslag vorm te geven. Overlaad je omslag niet, maar probeer het volgende te overwegen:

  1. Illustraties
  2. Kleuren en stijl
  3. Typografie
  4. Genre
  5. Belangrijkste boodschap / verhaal

Enkele tips over typografie zijn hier te vinden.

Afhankelijk van of je van plan bent om je eigen omslag te ontwerpen, kun je je schetsen of blauwdrukken meer of minder gedetailleerd maken.

Hier is een idee! Je kunt enkele opties aan je online community presenteren om feedback van je volgers te vragen. Dit zal ook opwinding opwekken bij hun bij het vooruitzicht dat ze bij hebben gedragen aan jou project.

Stap 5. Zoek de juiste hulpmiddelen of mensen om je omslag te ontwerpen

Vandaag de dag kun je gratis online hulpmiddelen en programma’s vinden die je kunnen helpen bij het ontwerpen van je omslag. Je kunt zelfs Microsoft Word of Microsoft PowerPoint gebruiken om je omslag te ontwerpen. Zodra je de grootte van je omslag kent, kun je de grootte van één Word pagina of PowerPoint dia aanpassen aan de grootte van je omslag. Er zijn echter meer professionelere opties, zoals Canva. Hier is een handige tutorial over hoe je je omslag met Canva kan ontwerpen. Dit laatste is een gratis en handig hulpmiddel voor auteurs die geen ontwerp ervaring hebben – Canva biedt namelijk vooraf opgemaakte layouts die je direct kunt gebruiken of kunt aanpassen aan je behoeften.

Er zijn zelfs vooraf geformatteerde boekomslagen! De beste manier om een boekomslag op Canva te maken is om de functie “aangepaste dimensies” te gebruiken nadat je de afmetingen van je omslag hebt verkregen.

Het formaat van je omslag is afhankelijk van de printer en de uitgever: sommige partijen vereisen alleen een document met jouw boekomslag, terwijl andere partijen zowel de achter-omslag als de omslag en de rug in één document nodig hebben. Voor veel zelfpublicatie platformen zoals MijnBestseller moet het document wat je uploadt voor je omslag al het laatste bevatten – vooromslag, achter-omslag en rug.

De breedte van de rug is afhankelijk van het aantal pagina’s dat je hebt en het type papier dat je gebruikt. Zoals je kunt zien aan de hand van de afbeelding hieronder, berekent MijnBestseller deze afmetingen voor je, afhankelijk van de grootte van je boek, de papiersoort en het aantal pagina’s wat je nodig hebt plus een extra “afloop” van 3 mm rond de buitenranden van je omslag. De afloop is erg belangrijk, zodat er geen witte ruimte op je omslag overblijft nadat de printer het benodigde heeft afgesneden. De afloop moet daarom een voortzetting van je omslag zijn in plaats van een witte ruimte. Houd er rekening mee dat de afloop groter moet zijn voor boeken met een harde kaft. Zo heeft MijnBestseller een afloop van 17 mm nodig.

zelfpublicerend Mijnbestseller
Voorbeeld van een standaardformaat boekomslag (155 mm x 235 mm) boek met 144 pagina’s en crème papier.

Onze tip: als je een boekomslag in standaardformaat in Canva wilt maken, maak dan de omslag in het formaat 329 mm x 241 mm (vertaald in pixels voor de beste resultaten). Zoals te zien is in de bovenstaande afbeelding, moet je een placemat voor de rug van je boek in het midden van de rechthoekige ruimte ( van 11 mm in het bovenstaande voorbeeld) houden. De rug moet de titel van je boek bevatten; dit is echter optioneel.

Natuurlijk kun je geavanceerde programma’s gebruiken om je omslag te ontwerpen zoals Adobe InDesign, Photoshop of Microsoft Publisher. Hier zijn enkele tutorials voor elk daarvan:

Houd er rekening mee dat deze software vrij duur kunnen zijn. Een gratis alternatief is GIMP, een open source grafisch editor met veel gespecialiseerde functionaliteiten. Hier vindt je enkele handige tutorials over hoe je dit programma kunt gebruiken.

Voor sommige mensen is de beste optie om een ontwerper in te huren. Een veel gebruikt platform voor ontwerpers van boekomslagen is 99design, maar je kan ook via social media contact opnemen met ontwerpers. De meeste ontwerpers zijn tegenwoordig ook online aanwezig waar je hun werk kunt bekijken voordat je besluit om contact met hen op te nemen. Een positief puntje is dat het inhuren van een ontwerper niet per se duur hoeft te zijn. Vanaf ongeveer €150 kun je al een boek laten maken met een professionele omslag.

Het voordeel van het eigen onderzoek doen is dat het veel gemakkelijker is om met je ontwerper te bespreken wat je precies wilt en nodig hebt. Je kunt samen brainstormen over ontwerpen en waarschijnlijk zullen de kosten ook lager zijn dan!

Een paar laatste tips

Met dit artikel wilden we onze gedachten en de mening van sommige experts over het belang van een goed ontworpen boekomslag met je delen. Vergeet niet: mensen zullen je boek op het eerste gezicht beoordelen gebaseerd op de omslag. Daarom is het belangrijk om de aandacht van je doelgroep te trekken en mensen enthousiast te maken met je omslag. We hebben verschillende hulpmiddelen genoemd die je kunt gebruiken om je omslag te ontwerpen, maar als je ervaring hebt met gebruik van andere hulpmiddelen kun je hieronder een opmerking achterlaten!

Als je vragen hebt, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Je kunt ons ook volgens op Instagram en Facebook.