Wat is een e-book?

Een e-book is een digitale versie van een boek. Dat kunnen bestaande boeken zijn die ook als e-book worden verkocht, maar ook boeken die alleen als e-book zijn uitgegeven. E-books zijn speciaal bedoeld om digitaal te lezen. Dat kan op een computer, mobiele telefoon, tablet of een speciale e-reader.

Het e-book is een prachtig initiatief dat in 2007 echt op de kaart is gezet door Amazon. Zij lanceerden in dat jaar hun eerste e-reader de Kindle. Daarmee konden klanten van Amazon boeken kopen en direct downloaden op hun e-reader. De e-reader werkt met digitale inkt, waardoor je het gevoel hebt dat je van papier leest. Het drukken op papier en verzending via post was daarmee niet meer nodig. Beter voor het milieu en goedkoper.

Bij de lancering van het e-book, werd er een grote toekomst voorspeld (zoals wel vaker). Binnen enkele jaren zou 50% van alle boekverkopen digitaal zijn. Ondanks dat de groei van het aantal gelezen e-books in het begin groot was, zijn die aantallen tot op heden nog niet gehaald. In Nederland lag het aandeel verkocht e-books in 2018 op 7,5%. Het aandeel in de omzet ligt lager, op 5%, omdat e-book over het algemeen goedkoper zijn dan fysieke boeken. Dit zorgt er ook voor dat zelf een ebook uitgeven makkelijker is voor particulieren.

Sinds een aantal jaar zijn er ook diensten op de markt die het mogelijk maken om tegen een maandelijks abonnement onbeperkt e-books te lezen. Dat kun je vergelijken met Spotify, maar dan voor e-books. In Nederland is bol.com samen met Kobo de abonnementsdienst Kobo Plus gestart. Hiermee kun je voor €12,99 per maand onbeperkt de e-books lezen van aangesloten uitgevers. E-books die je via Mijnbestseller uitgeeft zijn ook te lezen via Kobo Plus.

Zelf een ebook uitgeven gebeurd steeds meer. Wil je hier meer over weten, contacteer ons dan!

Ebook opmaken

Je hebt meerdere bestandsformaten waarin je een e-book op kunt maken: PDF, EPUB, MOBI of IBA. Het lijkt het meest eenvoudige om je bestand gewoon als PDF op te slaan. Daarmee wordt je opmaak 1-op-1 getoond op de e-reader en heb je dus het meeste controle over de opmaak. Nadeel is dat je opmaak dan niet wordt aangepast naar de mogelijkheden voor een e-reader. Op een computer is een PDF nog best aardig te lezen, maar op een telefoon, tablet of e-reader wordt de PDF verkleind om in het scherm te passen. Dat betekent dat het of moeilijk te lezen is, of dat je de pagina moet vergroten en dan heen en weer moet scrollen om goed te kunnen lezen.

Voor het maken van je e-book kun je het beste een speciaal voor e-books ontwikkeld formaat gebruiken zoals EPUB, MOBI of IBA. Het voordeel van digitaal lezen is dat readers de opmaak van je boek automatisch geschikt maken voor het apparaat. Dat betekent dat er een goed leesbaar lettertype in de juiste lettergrootte wordt gebruikt.  Je hebt als lezer zelfs de mogelijkheid om dit naar wens aan te passen. Bijvoorbeeld als je een iets grote lettertype fijner vindt.

Dat betekent dat de opmaak van een e-book niet gebaseerd is op pagina’s. Het hangt af van het apparaat waarop het gelezen wordt en de instellingen die een lezer gebruikt. Wanneer de lezer een groter lettertype kiest, zal het e-book meer pagina’s hebben dan wanneer er een kleiner lettertype wordt gebruikt. Wanneer er een formaat wordt aangeleverd waarin de opmaak per pagina is geregeld, zoals een PDF, mist de lezer een hoop van deze voordelen van het digitaal lezen.

Ebook maken

Het opmaken van een e-book als EPUB, MOBI of IBA is niet zo eenvoudig als het maken van een boek in Word. Het is een stuk technischer. Het lijkt meer op programmeren. Er zijn een aantal programma’s die je kunnen ondersteunen bij het maken van een e-book. Lees daarvoor het artikel in ons help center over het zelf maken van een e-book.

Ebook verkopen

E-books worden alleen via online kanalen verkocht. Al zijn er tegenwoordig ook boekhandels die schermen in de winkel hebben staan waar je een e-book kunt kopen. Je kunt je e-books verkopen via de websites van traditionele boekhandels. Maar er zijn bij de opkomst van e-books ook veel specialistische verkoopkanalen ontstaan die volledig gericht zijn op de verkoop van e-books. Denk aan Kobo of Apple. Daarnaast zijn e-book uitermate geschikt om via je eigen website of kanalen te verkopen of weg te geven.

Via het systeem van Mijnbestseller regel je deze verkoop met 1 druk op de knop. Je vinkt aan welke verkoopkanalen je wilt gebruiken. Vervolgens zorgen wij dat je e-book via deze kanalen verkocht wordt. Via je verkoopresultaten zie je de verkopen via deze kanalen. Wanneer je je e-book graag via je eigen site wil verkopen kan dat ook. We bieden je dan een widget (vergelijk met Youtube) die je eenvoudig op je eigen site kunt plaatsen. Daarmee handelen wij de verkoop af en zie je de verkopen net zoals alle andere verkopen terug in je verkoopoverzicht. Zo zorgen we er voor dat een ebook uitgeven zo makkelijk mogelijk wordt!

Beveiliging

Omdat een e-book een digitaal bestand is, is het eenvoudig om het bestand te kopiëren en door te sturen naar anderen. Daarom zijn er voor e-book bestanden beveiligingsmethodes ontwikkeld om misbruik te voorkomen of te ontmoedigen. De twee meest gebruikte zijn:

  • Watermerk-DRM. Dit is inmiddels de meest gebruikte beveiliging op e-books. Er wordt bij de aanschaf van het e-book informatie over de koper in het e-book geplaatst. Dat kan zichtbaar zijn via disclaimer pagina’s, maar ook onzichtbaar door bijvoorbeeld het emailadres van de koper in de code van het e-book te plaatsen. Daarmee zou bij het illegaal delen van het e-book op bijvoorbeeld deel sites, de oorspronkelijke koper achterhaald kunnen worden. Hiermee levert deze beveiliging geen technische restricties op, alleen sociale.
  • Adobe Digital Rights Management (DRM). Hiervoor heeft de koper een ID via Adobe nodig. Daarmee kan hij het e-book op een beperkt aantal apparaten lezen. Daarmee wordt voorkomen dat het e-book onbeperkt gedeeld wordt met iedereen. Probleem bij deze manier van beveiligen is dat het heel vaak voorkomt dat de beveiliging niet goed werkt, en dat de koper zelf ook problemen heeft om het e-book goed te openen. Daarom wordt DRM steeds minder gebruikt bij de verkoop van e-books.

De afweging bij de beveiliging van een e-book bestand is dus aan de ene kant er voor zorgen dat het bestand niet illegaal gedeeld kan worden. Maar aan de andere kant moet het voor kopers nog wel eenvoudig zijn om het e-book te openen en te lezen. Anders wordt de ervaring voor de koper heel onprettig.

Waarom een e-book maken?

Het kan interessant zijn om naast een fysiek boek ook een e-book uit te geven. De kosten van een e-book zijn veel lager dan die van een fysiek boek. Daarmee heb je als auteur de mogelijkheid om je boek tegen een lage prijs in de markt te zetten, wat het aantrekkelijk maak voor potentiele kopers.

Daarnaast bereik je met een e-book vaak een andere doelgroep dan wanneer je een fysiek boek verkoopt. Uitgevers waren bij de opkomst van het e-book erg sceptisch over het gebruik ervan. Vanuit uitgevers perspectief was dat logisch. Ze verdienden al jaren goed geld met de verkoop van fysieke boeken en waren bang dat de marges veel lager zouden worden bij verkoop van e-books. Die marges worden ook lager, maar wat de afgelopen jaren is gebleken, is dat kopers van e-books vaak andere kopers zijn dan de kopers van fysieke boeken. Daarmee voegt het dus toe, en gaat het 1 niet ten koste van het ander. Je hebt dus de mogelijkheid om via een e-book andere mensen te bereiken dan met een fysiek boek.

Menu