Boek uitgeven

5 veelvoorkomende fouten bij self-publishing

Self-publishing en haar vele kanten

Self-publishing betekent in wezen dat je je eigen redacteur, ontwerper, typograaf en marketeer bent. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat je ook je boek nog moet schrijven. Je hebt dus vele petten op, waarvan je de meeste waarschijnlijk nog niet eerder hebt gedragen. Voor veel beginnende auteurs kan dit een beetje overweldigend zijn. Hoe weet je tenslotte zeker dat je op de goede weg bent? Om eventuele twijfels weg te nemen, hebben we een lijst samengesteld met 5 veelvoorkomende fouten die zich voordoen bij self-publishing.

1. “Het gaat allemaal om de inhoud van mijn boek”

Nou, je hebt zeker gelijk. Content is koning en het zal het succes van je boek op de lange termijn bepalen. We zien echter vaak dat self-publishing auteurs hier hun mantra van maken en de meer oppervlakkige, maar belangrijke elementen zoals omslagontwerp, opmaak en goed geschreven achterflap teksten, ernstig negeren. De ironie is dat mensen altijd de buitenkant van je boek zullen zien, daar begint de eerste indruk. Maar de daadwerkelijke inhoud, daar hoeven ze helemaal niet aan toe te komen. Het lijkt een beetje op daten! Het is de binnenkant die ertoe doet, maar je moet de buitenkant aantrekkelijk maken om mensen nieuwsgierig te krijgen.

Nu heb je de vaardigheden die nodig zijn voor deze dingen misschien niet allemaal beschikbaar. Maar het is zeker mogelijk om een ​​boek van professionele kwaliteit te maken zonder enige ervaring te hebben (zowel qua inhoud als qua uiterlijk). In dit artikel linken we naar enkele nuttige pagina’s en je kunt altijd door ons Helpcentrum en onze blogs bladeren voor meer tips en tricks!

2. Kritiek en/of feedback negeren

Een van de geweldige dingen van self-publishing van een boek is dat je de vrijheid hebt om te schrijven over thema’s en onderwerpen die jou echt aan het hart gaan. Misschien wel onderwerpen die in de reguliere literatuur niet altijd worden verkend. Dit kan er soms toe leiden dat auteurs een beetje overbezorgd worden over hun ideeën en elke kritiek of feedback negeren – meestal ten koste van het eindproduct.

Begrijp ons hier niet verkeerd! We zeggen niet dat je alles maar aan moet nemen of je creatieve identiteit volledig los moet laten. Het doel is natuurlijk dat je zelf erg tevreden bent over je boek. Self-publishing betekent echter ook zelfredactie, en dat vereist een soms net even een ander perspectief. Daarom raden we altijd aan om ten minste twee vertrouwde mensen te laten proeflezen en reageren op je werk voordat je het publiceert.

Dit geldt vooral als je je boeken hoopt te verkopen zodra ze gepubliceerd zijn. Door mensen je boek te laten lezen en beoordelen voordat het wordt gepubliceerd, kun je enkele van de ongrijpbare fouten verwijderen, die hoogstwaarschijnlijk ook door andere lezers worden opgemerkt. Als jij jouw boek grondig proef laat lezen, vergroot je ook de kans dat het goed scoort in een officiële boekrecensie. En zo’n recensie is zeker iets wat op jouw prioriteiten lijstje moet staan!

3. “Mijn doelgroep is iedereen”

Deze horen we vrij veel. Er lijkt een misverstand te bestaan ​​over het onderwerp doelgroepen, waar ze voor zijn en waarom ze belangrijk zijn.

Laten we eerst de meest voorkomende misvatting uit de weg ruimen: een doelgroep hebben betekent niet dat die doelgroep de enige is die je boek gaat kopen. Als je je doelgroep definieert als jongvolwassenen tussen 15 en 20 jaar, betekent dit niet dat je mensen buiten die leeftijdscategorie actief ontmoedigt om je boek te kopen. Het betekent alleen dat je reclame teksten en vormgeving aanpast om het aantrekkelijker te maken voor de door jouw gekozen doelgroep. Daarmee krijg je reclame teksten die overeen komen. Dit is belangrijk omdat jouw boek hiermee zijn identiteit krijgt, en identiteit is zeer belangrijk bij self-publishing!

Maar waarom is identiteit belangrijk? Nou, er zijn een paar redenen. Ten eerste helpt het voor mensen om je boek een plekje te geven in hun hoofd. Mensen hebben meestal een duidelijk beeld van wat ze graag lezen en zoeken op basis van die voorkeuren naar vergelijkbare boeken. Dus wanneer iemand de leegte wil opvullen die de Harry Potter-boeken hebben achtergelaten, helpt het als je je boek hebt gedefinieerd als fantasie voor jongvolwassenen.

Ten tweede helpt het hebben van de identiteit en doelgroep van je  boek enorm bij je eigen marketinginspanningen. Advertentie-targeting, copywriting en elevator pitches zijn veel makkelijker te maken als de thema’s en vormgeving van je boek duidelijk zijn omschreven. Mensen zullen je boek veel gemakkelijker kunnen vinden als het onder categorieën valt die passen bij hun zoekopdrachten, smaak en interesses.

4. Denken dat je bij self-publishing geen marketing nodig hebt

Marketing is meestal het onderwerp waar auteurs die zelf boeken uitgeven vaak moeite mee hebben. De meeste schrijvers willen tenslotte geen auteur worden vanwege hun liefde voor marketing (tenzij je een auteur van marketing boeken bent misschien). Toch is het één van de meest essentiële componenten voor het succes van je boek.

Helaas zien we vaak dat schrijvers slechts een symbolische poging doen om hun boeken te promoten, of erger nog, het volledig negeren en denken dat geïnteresseerde lezers het boek zelf wel zullen vinden. Hoewel dat voor sommigen van hen het geval kan zijn, zal de overgrote meerderheid van je potentiële lezers je boek niet vinden middenin een zee van miljoenen boeken. Trouwens, zelfs als geïnteresseerde lezers je boek wel hebben gevonden, wil je dan echt de honderden potentiële boekverkopen missen die een goed opgezette marketingcampagne je kan opleveren?

Als je helemaal niets weet over boekmarketing, raden we je aan onze gids over het promoten van je boek te lezen. We hebben ook een artikel dat speciaal is gewijdw aan boekmarketing op sociale media waarin je mogelijk geïnteresseerd bent.

In wezen wil je beginnen met het promoten van je boek voordat het wordt gepubliceerd, doe wat onderzoek naar je doelgroep en kies je communicatiekanalen die daar bij passen. Er zijn een aantal verschillende benaderingen die je kunt volgen, afhankelijk van de context, maar de twee bovengenoemde artikelen zouden je een goede start moeten geven.

5. Ervan uitgaan dat mensen je self-publishing boek niet leuk vinden

Tenzij je voorafgaand aan de publicatie serieus onderzoek en marketing hebt gedaan, is de kans groot dat het enige tijd zal duren voordat je boekverkopen op stoom komen. Veel schrijvers interpreteren deze trage start ten onrechte als een indicatie dat hun self-published boek een mislukking is en geven dan op met schrijven.

Het is enorm jammer als dit gebeurt, want meestal is een kleine extra push alles wat nodig is om bijna onmiddellijke verbeteringen in verkoopaantallen te zien. Dat gezegd hebbende, is het gemakkelijk te zien hoe een lauwe boekpresentatie korte metten kan maken met de dromen en ambities van een auteur. We zijn hier om je te vertellen dat dit volkomen normaal is en dat je je er niet door mag laten verslaan. Je boek is naar alle waarschijnlijkheid niet het probleem hier. Het probleem is eerder dat mensen gewoon niet weten dat je boek bestaat. 

Meestal is het antwoord dat je meer tijd en moeite aan marketing moet besteden. Het kan echter de moeite waard zijn om meer mensen te vragen om je feedback te geven over je boek! Zowel wat betreft de inhoud als de omslag, om te helpen zien of je nog iets kunt veranderen om het aantrekkelijker te maken voor een breder publiek. Toch gaat het niet van de ene op de andere dag gebeuren, dus laat je niet ontmoedigen door een langzame start. Blijf erbij en vertel het verder.

We hopen dat je dit artikel je weer een stapje heeft geholpen in het zelf uitgeven van je boek. Als je opmerkingen of vragen hebt, kun je hieronder een opmerking achterlaten of een e-mail sturen naar support@mijnbestseller.nl Heel veel succes met je boek!

Menu