Boek uitgeven

Vijf veel voorkomende valkuilen bij self-publishing

En praktische tips hoe je deze kunt voorkomen

Self-publishing is de afgelopen jaren enorm gegroeid. En niet alleen bij de aspirant auteur die voor het eerst een boek schrijft, ook bij de meer gevestigde auteur en de schrijver van educatieve en managementboeken. Wanneer je zelf je boek publiceert komt er veel op je af en voor je het weet kun je in een van de valkuilen stappen. We hebben een aantal veel voorkomende voor je op een rijtje gezet:

1. “Het gaat allemaal om de inhoud van mijn boek”

2. Het negeren van suggesties en kritiek

3. “Iedereen is mijn doelgroep”

4. “Mijn boek verkoopt vanzelf via Bol.com en de boekhandels”

5. “Niemand zit op mijn boek te wachten”

1. “Het gaat allemaal om de inhoud van mijn boek”

Nou, je hebt zeker gelijk. Content is koning en het zal het succes van je boek op de lange termijn bepalen. Een goed geschreven – en geredigeerd – manuscript is de basis voor succes. We zien echter vaak dat auteurs hier hun mantra van maken en de meer aardse, maar o zo belangrijke elementen zoals omslagontwerp, opmaak van het manuscript en een goed geschreven achterflaptekst, ernstig negeren. De ironie is dat potentiële lezers altijd eerst de buitenkant van je boek zullen zien: de omslag en de tekst in de webshop, daar begint de eerste indruk. Maar de daadwerkelijke inhoud, daar hoeven ze helemaal niet aan toe te komen als je ze niet weet te verleiden. Het lijkt een beetje op daten: het is de binnenkant die ertoe doet, maar je moet de buitenkant aantrekkelijk maken om mensen nieuwsgierig te krijgen.

Mogelijk heb je niet alle vaardigheden om te komen tot de perfecte flaptekst, de winnende omslag en een mooi opgemaakt manuscript. Zorg er wel voor dat je dan de vaardigheid tot je neemt, zie ook onze blogs en helpcenter, Kom je er echt niet uit, schakel dan je netwerk in of maak gebruik van een professional.

2. Het negeren van suggesties en kritiek

Een van de geweldige dingen van self-publishing van een boek is dat je de vrijheid hebt om te schrijven over thema’s en onderwerpen die jou echt aan het hart gaan. Misschien wel onderwerpen die in de reguliere literatuur niet altijd worden verkend. Jij hebt volledige vrijheid, maar dat betekent niet dat je ook altijd de wijsheid hebt. Een boek schrijven, redigeren en publiceren doe je niet helemaal in je eentje. Zelfs als je alles wel zelf wenst te doen, en waarom ook niet, dan raden we je aan om feedback te vrage aan je omgeving.

Laat kennissen waarvan je weet dat ze open en kritisch zijn, hoofdstukken lezen. Laat je netwerk je adviseren bij het maken van de keuze tussen verschillende omslagontwerpen, enzovoort. Bestel proefboeken en vraag mensen mee te lezen. Je zult zien dat het uiteindelijke resultaat beter wordt. En begrijp ons niet verkeerd. Het moet nog steeds jouw boek, jouw schrijfwijze, jouw smaak zijn. Je hoeft dus zeker niet iedere suggestie klakkeloos over te nemen.  

Een bijkomend voordeel als je een team mensen om je heen hebt tijdens het schrijven en publicatieproces, is dat je ook een team ambassadeurs in stelling brengt. Zij zullen straks jou ook helpen bij de promotie door anderen te tippen over jouw boek, het te delen op sociale media, etc.

3. “Iedereen is mijn doelgroep”

Deze dooddoener horen we vrij veel, ook krijgen we met regelmaat te horen dat auteurs ‘niet weten wie de doelgroep is’. Indien je ambitie hebt om een succes van je boek te maken dan is het vrij belangrijk om te weten wie je doelgroep is, hoe je deze kunt bereiken en hoe en waar je ambassadeurs uit de doelgroep voor je weet te winnen.

Laten we eerst de meest voorkomende misvatting uit de weg ruimen: een doelgroep hebben betekent niet dat die doelgroep de enige is die je boek gaat kopen. Als je jouw doelgroep definieert als jongvolwassenen tussen 15 en 25 jaar, betekent dit niet dat je mensen buiten die leeftijdscategorie actief ontmoedigt om je boek te kopen. Het betekent alleen dat je jouw promotie-inspanningen primair richt op die groep. 

Hoe bepaal je wat jouw doelgroep is en waar vind je die? Bij non-fictie boeken is dit snel in te vullen. Die hebben een specifiek onderwerp en je hoeft maar even te Googelen op dit onderwerp om erachter te komen waar jouw doelgroep zich bevindt. Je kunt bijvoorbeeld actief meedoen in bepaalde online groepen, je kunt blogs over het onderwerp schrijven, mensen uitnodigen voor een workshop, etc. Zou bouw je aan een steeds groter wordend netwerk binnen jouw doelgroep. Voor fictie boeken ligt het wat moeilijker, zeker wanneer je een heel generiek thema hebt. Maar dan nog is er een groot verschil tussen een thriller, een historische roman en een chicklit. Ook hier helpt Google je om je doelgroep in kaart te brengen, om de influencers te identificeren, om actief te worden binnen jouw doelgroep.  

We adviseren je om ruim voor de publicatiedatum van jouw boek de doelgroep in kaart te brengen en actief te zijn binnen jouw doelgroep. Dit gaat je enorm helpen bij de eerste verkopen van jouw boek en het verkrijgen van recensies. 

4. “Mijn boek verkoopt vanzelf via Bol.com en de boekhandels”

Sorry. Jouw boek verkoopt helemaal niet, ook niet wanneer deze via bol.com en de boekhandels verkrijgbaar is. Er staan honderdduizenden boeken op bol.com, jouw boek valt niet op. Ook als mensen zoeken op bepaalde keywords krijgen ze zeer waarschijnlijk heel veel hits. De enige manier om je boek te verkopen is om veel, heel veel aan promotie en marketing te doen. Maar: als je dit doet, dan kan het ook uitermate succesvol zijn! Dit betekent dus dat je moet weken aan een marketing plan.

Ruim voordat je publiceert moet dit plan volwassenheid hebben en moet je actief bezig zijn met marketing. Sommige auteurs gruwen van het idee om hun boek, en dus zichzelf, aan te moeten bieden. De meeste schrijvers willen tenslotte geen auteur worden vanwege hun liefde voor marketing (tenzij je een auteur van marketingboeken bent misschien). Wees gerust, ook de grote schrijvers doen dit. Het is onvermijdelijk wanneer je succes wenst te hebben. 

Wanneer je helemaal niets weet over boekmarketing, raden we je aan onze gids over het promoten van je boek te lezen. We hebben ook een artikel dat speciaal is gewijd aan boekmarketing op sociale media waarin je mogelijk geïnteresseerd bent.

Om alvast in de stemming te komen sommen we nu even, in willekeurige volgorde, de marketingacties op waarvan wij vinden dat je die in ieder geval moet doen: boekpresentatie, recensie-exemplaren, vrienden en familie mobiliseren, boeken naar NBD sturen, give away en win-acties organiseren, whatsapp berichten naar je gehele netwerk, social media berichten, blogs schrijven, recensies op Hebban krijgen, ambassadeurs vinden en activeren, lokale media opzoeken, lokale boekhandels bezoeken. Is promotie schaamteloos? Nee! Moet je je schaamte overwinnen om dit allemaal te doen? Misschien wel, maar doe het nou maar!

5. “Niemand zit op mijn boek te wachten”

De kans is best groot dat het enige tijd zal duren voordat je boekverkopen op stoom komen. Veel schrijvers interpreteren deze trage start ten onrechte als een indicatie dat hun self-published boek een mislukking is en geven dan op met schrijven. 

Het is enorm jammer als dit gebeurt, want meestal is een kleine extra push alles wat nodig is om bijna onmiddellijke verbeteringen in verkoopaantallen te zien. Dat gezegd hebbende, is het gemakkelijk te zien hoe een lauwe boekpresentatie korte metten kan maken met de dromen en ambities van een auteur. We zijn hier om je te vertellen dat dit volkomen normaal is en dat je je er niet door mag laten verslaan. Je boek is naar alle waarschijnlijkheid niet het probleem hier. Het probleem is eerder dat mensen gewoon niet weten dat je boek bestaat. Iedereen heeft het in zich om een verhaal te vertellen en voor ieder verhaal is een doelgroep, is ons uitgangspunt.

Meestal is het antwoord dat je meer tijd en moeite aan marketing moet besteden. Het kan echter de moeite waard zijn om meer mensen te vragen om je feedback te geven over je boek! Zowel wat betreft de inhoud als de omslag, om te helpen zien of je nog iets kunt veranderen om het aantrekkelijker te maken voor een breder publiek. Toch gaat het niet van de ene op de andere dag gebeuren, dus laat je niet ontmoedigen door een langzame start. Blijf erbij en vertel het verder.

Jouw boek, Jouw succes!

We hopen dat je dit artikel je weer een stapje heeft geholpen bij het zelf uitgeven en promoten van je boek. Als je opmerkingen of vragen hebt, laat het ons weten! Heel veel succes met je boek!