Boek uitgevenBoek verkopen

Hoe organiseer je een succesvolle boekpresentatie?

Droom jij ook van dat moment waarop je je boek daadwerkelijk in handen hebt, erin bladert en de geur van drukinkt opsnuift? Dat vier je natuurlijk met een boekpresentatie! Maar wat komt er allemaal kijken bij zo’n feestelijke lancering van je boek? In deze blog deelt schrijfcoach Eveline Broekhuizen de do’s and don’ts van een succesvolle boekpresentatie.

Als schrijfcoach en redacteur heb ik al veel boekpresentaties meegemaakt. De ene was wat saai, de andere één groot feest. De ene intiem, de andere groots. In dit blog deel ik mijn tips om een bijzonder moment te maken van jouw boekpresentatie.

Het belangrijkste is dat de presentatie past bij jou en bij je boek. Sta even stil bij jouw doel, jouw missie. Wat wil je met dit boek bereiken?

Wat is je doel?

  • Vieren dat je boek er is
  • Boeken verkopen
  • Aandacht in de media
  • Mensen samenbrengen die je wil inspireren met je boek
  • Mensen in gesprek brengen over het (taboe)onderwerp waar jouw boek over gaat
  • Mensen bedanken die je hebben geholpen met het boek
  • Je missie uitdragen
  • …. (het kunnen er ook meerdere zijn)

Denk groot!

Wat voor presentatie past bij jouw boek: een intieme bijeenkomst of een grootse lancering? En welke locatie past bij wat jij wilt uitstralen? Gaat je boek over sport, dan spreekt een groot stadion tot de verbeelding; bij een thriller kun je een moorddiner organiseren en bij een boek over media-aandacht regel je een rode loper. Durf groot te denken!

Hesron Bon en Eveline Broekhuizen bij boekpresentatie
Hesron Bon regelde een limousine, rode loper, fotowand met logo’s én een BN’er voor de presentatie van Ik kan er een boek over schrijven.

Uitnodigen

Afhankelijk van je doel, bedenk je wie je uitnodigt:

  • Vrienden, familie, bekenden
  • Mensen die aan het boek hebben meegewerkt
  • Bloggers
  • Pers (lokale media)
  • Fotograaf/videograaf

Stuur vrienden, familie en bekenden een mailtje met een persoonlijke uitnodiging en het verzoek om voor een bepaalde datum te laten weten of en met hoeveel personen ze komen. Is iedereen welkom op de presentatie of werk je met een gastenlijst? Maak je er een openbaar of een privé evenement van op Facebook?

Bloggers en de pers ontvangen een formelere versie van de uitnodiging, samen met het persbericht. Neem hier ook de technische informatie over het boek in (zoals het ISBN, het aantal bladzijden, de prijs en waar het boek te koop is) op en haak in op de actualiteit of urgentie, zodat je de aandacht van de media trekt.

Goodiebag

Tijdens het schrijven heb je de lezers van je boek continu in gedachten gehad, en nu ga je ze daadwerkelijk ontmoeten! Dus maak daar gebruik van door het publiek bij je boek te betrekken. Wat wil je ze meegeven? Dat kan letterlijk zijn maar ook figuurlijk. Wat wil je de lezer in het boek meegeven? En hoe kan je dat vertalen naar een activiteit tijdens de presentatie of een cadeautje in een goodiebag?

Schelpjes met quotes
Anne-Marie Kruiper gaf de bezoekers van de presentatie van Simpelweg gelukkig een schelpje mee met een mooie quote waar ze veel aan heeft gehad tijdens haar pelgrimstocht.

Stel dat je diverse deskundigen hebt geïnterviewd in het boek, dan is het interessant om hen ook tijdens de presentatie een podium te bieden. Als zij ook hun vrienden en bekenden uitnodigen, heeft het evenement gelijk een grotere impact.

Wees in de uitnodiging ook al duidelijk wat je van de genodigden verwacht: kunnen zij het boek na afloop van de presentatie aanschaffen en hoe wil je het liefst dat ze betalen (contant, met pin of stuur je een achteraf een betaalverzoek)? Of maak je er een groots evenement van, waar de bezoeker een ticket voor koopt, dat inclusief de aanschaf van het boek is?

Bedenk ook aan wie je een exemplaar cadeau geeft, zoals degenen die aan het boek hebben meegewerkt, bloggers en de pers.

De mythe van het eerste exemplaar

Vaak gaat een boeklancering gepaard met de uitreiking van het eerste exemplaar van het boek aan iemand die veel voor de schrijver heeft betekend en/of een bekend persoon. Dat dit ook daadwerkelijk het eerste exemplaar is, is een mythe. Het is geen probleem als het boek al in de winkel ligt. Houd één exemplaar apart en schrijf hier een persoonlijke boodschap in; dat is voldoende.

Create a ripple

Een boekpresentatie is succesvol als er positief over nagepraat wordt. Zo verspreidt het nieuws dat jouw boek is verschenen zich over steeds meer mensen. Dit kun je ook bewust stimuleren, bijvoorbeeld door een mooi fotomoment te creëren dat mensen graag delen op social media of door lezers te vragen een review van het boek te plaatsen. Zo krijgt jouw boek nog meer impact!

Tafelkartjes Instagram
Deze kaartjes zorgden niet alleen voor een leuke aankleding, maar stimuleerden de genodigden van Evelyn Koelewijn ook om foto’s van de lancering van haar boek 25 levenslessen te delen op social media.
Foto: Foto Franka

Don’ts tijdens je boekpresentatie:

  • Te lang praten.
  • Te veel sprekers uitnodigen.
  • Een lang stuk voorlezen uit het boek.
  • Een speech geven waar iemand die het boek nog niet kent niets van snapt.
  • Allerlei mensen uitnodigen maar verder niets organiseren, waardoor iedereen een beetje ongemakkelijk rond een statafel hangt en wacht tot er iets gaat gebeuren.
  • De lokale pers niet uitnodigen. Ook al zie je de huis-aan-huisbladen als lokale sufferdjes: die zijn wel altijd geïnteresseerd als iemand uit de regio een boek heeft geschreven en deze krantjes worden verbazingwekkend goed gelezen!
  • Een signeersessie organiseren bij de boekhandel en verwachten dat mensen vanzelf op je af komen. Er verschijnen zoveel boeken en mensen hebben het zo druk, dat het belangrijk is om jezelf zichtbaar te maken. Dus maak promotie voor je evenement!
  • Je presentatie in de boekhandel organiseren en er niet bij stilstaan dat de boekhandel dan dus ook zo’n 40% van de netto verkoopprijs ontvangt.
  • Alles zelf doen. Jij staat in het middelpunt van de belangstelling. Als je dan ook nog alle boeken moet signeren, wisselgeld bij elkaar moet zoeken en zorgen dat iedereen een goodiebag mee naar huis neemt, heb je weinig tijd om rustig een praatje te maken met iemand die voor jou naar de andere kant van het land gereisd is.
  • In het midden laten wat de eindtijd is en wat er bij de presentatie inbegrepen is.

Do’s voor een succesvolle boekpresentatie:

  • Wissel korte speeches af met (live) muziek en/of filmpjes.
  • Laat iemand anders jou interviewen: een dialoog is prettiger om naar te luisteren dan een monoloog.
  • Geef een kijkje achter de schermen; mensen zijn altijd geïnteresseerd in hoe het boek tot stand gekomen is.
  • Wijs een ceremoniemeester en/of spreekstalmeester aan voor je boekpresentatie, die je kan helpen met de organisatie en die alle onderdelen aan elkaar praat
  • Betrek het publiek bij het evenement. Stel ze een vraag, geef ze een opdracht, breng ze met elkaar in gesprek en/of laat hen vragen stellen aan jou.
  • Geef en kleine herinnering mee aan het publiek, bijvoorbeeld een goodiebag, zodat ze later met plezier terugdenken aan jouw boekpresentatie. Dit leidt tot positieve mond-tot-mond-reclame.
  • Zet iedereen die aan het boek heeft meegewerkt (en aanwezig is) even in het zonnetje.
  • Nodig experts uit die jouw boek in een interessante context kunnen plaatsen.
  • Geef het eerste exemplaar van het boek aan een BN’er; hiermee creëer je media-aandacht.
  • Kies een inspirerende locatie, die iets voor jou en/of het boek betekent, die de pers aantrekt en/of die je naamsbekendheid kan vergroten. Denk aan de bereikbaarheid met het openbaar vervoer en mogelijkheid om te parkeren.
  • Maak heldere afspraken met de locatie over wie wat doet, over de prijs en wat hier precies bij inbegrepen is.
  • Verdeel de taken: wie regelt de boekverkoop? Signeer je de boeken van tevoren of ter plekke? Wie serveert het eten en drinken?
  • Bedenk hoe je jouw boekpresentatie net dat beetje extra’s kunt geven waardoor het nog bijzonderder wordt.

Heb jij nog tips om een boekpresentatie meer impact te geven? Deel ze hieronder!

Eveline Broekhuizen is een ervaren schrijfcoach en redacteur. Met haar bedrijf Elibro Tekst & Redactie helpt ze schrijvers het beste uit hun verhaal naar boven te brengen.