Boek uitgeven

Kan self-publishing winstgevend zijn?

Kan Self-Publishing winstgevend zijn?

“Kan self-publishing winstgevend zijn?” is een van de meest gestelde vragen over het onderwerp boekpublicatie en die vraag gaan we voor jou beantwoorden. Het antwoord is ja, het zelf uitgeven van een boek kan zeker winstgevend zijn! Als dat alles was wat je wilde horen voordat je aan jouw boek wilde beginnen, dan is jouw publicatieproces zojuist van start gegaan! Maar, als je toch nog op zoek bent naar een uitgebreider antwoord, blijf dan zeker lezen.

Self-Publishing: het ontkrachten van een misvatting

Ondanks dat het tegendeel steeds vaker aangetoond wordt, wordt self-publishing vaak gezien als een minder gerespecteerde weg om auteur te worden. Zelfs wanneer zelf publicerende auteurs bestsellers produceren zoals ‘De Verwarde Cavia’ (Cornelisse) en ‘Menthol’ (Krake), worden ze behandeld als positieve uitzonderingen op een anderszins talentloos gebied. Dit gegeven kan echter ook worden toegepast op de traditionele uitgeverij. Bestsellers zijn in het algemeen de uitzondering – anders zou de term overbodig zijn.

Kan jouw traditioneel uitgegeven boek winstgevend zijn?

Natuurlijk weten we allemaal dat traditioneel uitgeven winstgevend kan zijn. De meeste mensen die zich afvragen of self-publishing winstgevend kan zijn, doen dat omdat ze nieuwsgierig zijn of het een goed alternatief kan zijn voor de traditionele route. Dit roept de vraag op: kan traditioneel uitgeven winstgevend zijn?

Uiteindelijk verkopen de meeste traditioneel uitgegeven boeken niet meer dan 1.000 exemplaren in totaal. We hebben het hier over de totale verkoop. Met de gemiddelde prijs van een fysiek boek in het Nederland die rond de €13 schommelt, en de gemiddelde winstmarge voor auteurs die tussen de 7.5% en 12.5% van de verkoopprijs bedraagt, is dat niet echt veel. Het is nog steeds een aardig zakcentje, maar het betekent dat zelfs ‘brood-schrijvers’ moeite hebben om van hun vak te leven. Nog sterker: slechts enige tientallen Nederlandse auteurs kunnen van het schrijven leven.

Alhoewel de uitgeverij de redactie, vormgeving, omslagontwerp en het drukken van het boek verzorgt, is de marketing-inspanning vaak minimaal. Te weinig budget. En marketing is nu net een van de belangrijkste succesfactoren voor elk boek. Aangezien self-publishing hogere winstmarges biedt, de marges lopen uiteen van 15% tot wel 50% van de verkoopprijs, zal je dus veel minder boeken hoeven te verkopen om hetzelfde geld te verdienen als bij een traditionele uitgeverij.

Bovendien verkrijgt de traditionele uitgeverij het publicatierecht over jouw werk. Dat betekent bijvoorbeeld dat zij beslissen waar en hoe het gedrukt wordt, welke aanpassingen worden gemaakt en – niet onbelangrijk – wanneer het wordt gepubliceerd. Voor sommige auteurs is dit prima, maar indien je de volledige financiële en creatieve controle over je werk wenst te behouden, kun je hier vraagtekens bij plaatsen.

De moraal van het verhaal? Het sluiten van een deal met een uitgever is geen garantie voor succes. Hoewel er voordelen zijn ten faveure van de traditionele uitgeverij, zijn ze niet zo beslissend als je in eerste instantie zou denken. Ook is de traditionele uitgeverij vooral geen betere garantie op hogere inkomsten.

Kan self-publishing winstgevend zijn?

Zoals hierboven vermeld, is het van belang dat we een realistische interpretatie van het woord “rendabel” vaststellen wanneer we over dit onderwerp discussiëren. Als je de volgende Da Vinci Code wilt schrijven en in een gigantische villa op een Caraïbisch eiland wil gaan wonen, moet je misschien eerst beginnen om de lat iets lager te leggen. Het schrijven van boeken gaat in de regel niet snel genoeg om rijk te worden en de verkochte aantallen zullen in de regel niet direct reden voor een feestje zijn. In feite is het voor de meeste mensen een nadelige carrièrekeuze.

Maar, als je boeken wil schrijven omdat het iets is waar je een passie voor hebt, dan moedigen we je sterk aan om die eerste stap te zetten en te beginnen met je boek!

Veel mensen die sceptisch staan tegenover self-publishing zullen wijzen op het feit dat de overgrote meerderheid van de (goede) boeken door een uitgeverij zijn uitgegeven. Maar dat is een beetje zoals iemand in 2005 zei dat de overgrote meerderheid van de goede series werden uitgezonden door een groot tv-netwerk, toen Youtube en Netflix nog in de kinderschoenen stonden en Amazon Prime Video slechts een schittering in het oog van Jeff Bezos was. Hoe anders is de wereld van nu! Ook de uitgeefwereld is aan een dergelijke verandering onderhevig.

Jeff Bezos lacht zich rot

Schrijvers die zelf boeken uitgeven hebben meer macht dan ooit. Tegenwoordig hoef je geen pers meer te kopen en in je huiskamer te zetten om de boeken die je schrijft te drukken. Digitale lees- en distributie-technologieën, in combinatie met print-on-demand, hebben het voor schrijvers mogelijk gemaakt om hun werk zelf te publiceren, te verkopen via allerhande kanalen en in de handen van lezers te krijgen zonder enige investering vooraf. Het spreekt voor zich dat hoe minder je hoeft te investeren, hoe minder boeken je hoeft te verkopen voordat je winst maakt.

Nu – begrijp ons niet verkeerd – is self-publishing niet zo eenvoudig als we doen overkomen. Tenzij je echt goed voorbereidend werk doet en serieuze marketinginspanningen levert, zal je niet in staat zijn om te concurreren met zelfs het meest obscure traditioneel uitgegeven boek. Zelfs met winstmarges van 50%. Het vraagt doorzettingsvermogen, vooral op het gebied van promotie en marketing. 

Toch is het voor jou heel goed mogelijk om winst te maken met de verkoop van jouw zelf-gepubliceerde boeken.

Drie belangrijke factoren die de winstgevendheid bepalen (waar je invloed op hebt)

Er zijn drie dingen waar je voor moet zorgen om de winstgevendheid van je boek te maximaliseren:

Ten eerste moet je jouw boek eruit laten zien alsof het traditioneel is gepubliceerd. Dat betekent een esthetisch aantrekkelijke omslag en een boeiende achterflaptekst.

We kunnen niet vaak genoeg benadrukken dat de omslag het eerste visitekaartje van je boek is: je trekt de aandacht van de potentiële koper. De flaptekst is zo mogelijk nog belangrijker: op basis hiervan neemt de koper een besluit tot aanschaf, of niet. Ook de vormgeving van het binnenwerk moet er strak en professioneel uitzien. Anders haken kopers bij het inzien van het inkijkexemplaar direct af.

Ten tweede is de verkoopprijs van je boek belangrijk. We hebben een uitgebreid artikel over de prijsstelling van boeken geschreven in een van onze andere blogs. In het kort komt het neer op ‘het boek goedkoop genoeg te maken dat het geen financiële weerstand oproept, maar niet zo goedkoop dat het boek niet de moeite waard lijkt om er tijd aan te besteden. Ook de lezer heeft weinig tijd. Tegelijkertijd kijk je met een schuin oog naar jouw winstmarges die per verkoopkanaal verschillen (amazon.nl en bol.com leveren nu eenmaal minder winst op dan rechtstreekse verkoop, de verkoop via de webshop van het publishing platform). 

Ten derde moet je een goed en duidelijk marketingplan ontwikkelen voor jouw boek. Idealiter moet je beginnen met het promoten van jouw boek lang voordat het wordt gepubliceerd.

Dit zijn de drie belangrijkste succesfactoren die binnen jouw macht liggen. We gaan ervan uit dat het schrijven van een goed, technisch verantwoord manuscript  vanzelfsprekend is.

Hoeveel is jouw tijd waard?

Dus je hebt besloten dat je jouw boek wenst te publiceren. Een van de belangrijkste dingen die je moet afvragen is wat jouw tijd waard is. Wat bedoelen we daarmee?

Nou, je zult meer tijd moeten besteden aan jouw boek dan een schrijver bij een traditionele uitgever. Denk aan de redactieslag, de vormgeving van je manuscript en het ontwerp van je omslag. Op het gebied van marketing is er geen groot verschil met betrekking tot de inspanning, behalve dan dat de traditionele uitgevers een streepje voor hebben inzake de boekhandels, waar ze immers een jarenlange relatie mee hebben. 

Terug naar jouw tijdsinspanning. Als je alles helemaal zelf doet, en je hebt ook nog eens een fulltime baan, dan is het uitgeven van jouw boek best een zware bevalling. Kijk daarom goed naar jouw sterke punten en minder sterke punten. Probeer voor de minder sterke punten, bijvoorbeeld het ontwerpen van een ‘killer cover’ mensen om je heen te verzamelen die je helpen. Dat kan op vrijwillige basis, binnen je netwerk, het kan ook door professionals, zij het dat je dan uiteraard wel de knip moet trekken. 

Het hebben van een professionele redacteur of grafisch ontwerper op jouw ontwerp kan een wereld van verschil maken als het gaat om de verkoop. En aangezien je geen drukkosten vooraf hoeft te betalen of een agent hoeft in te schakelen om jouw manuscript aan uitgevers te ‘slijten’, is het betalen van een eenmalige vergoeding voor ontwerp- en/of redactie diensten meestal betaalbaar. Maar dat is natuurlijk niet voor iedereen het geval.

Als je ervoor kiest om geld te investeren in de creatie van jouw boek, moet je natuurlijk wel een paar exemplaren verkopen voordat je winst maakt. Gelukkig kun je onze prijscalculator gebruiken om te bepalen hoeveel exemplaren van je boek je moet verkopen om dit te kunnen doen. Op die manier kun je gemakkelijk de voor- en nadelen van het inhuren van professionele hulp afwegen. We stellen voor om een duidelijk plan te maken voor wat/als je bereid bent om aan je boek te besteden, hoeveel het van invloed zal zijn op de verkoopprijs, en hoeveel exemplaren je moet verkopen om kostendekkend te zijn. Dit geeft je duidelijke doelstellingen om jouw verkoop- en marketingstrategieën op te baseren. Aangezien voor heel veel schrijvers het een hobby betreft hoeft het niet een vereiste te zijn om per se winst te maken. Een mooi gepubliceerd boek is ook winst.

Denk strategisch

Zelfs als je besluit een professional in te huren om te helpen met jouw boek, zullen je winstmarges per verkocht exemplaar veel hoger zijn dan bij een traditionele uitgeverij. Je zult nog steeds harder moeten werken voor elke boekverkoop, maar aan de andere kant heb je ongeveer de helft meer nodig om een gelijkwaardige hoeveelheid geld te verdienen. Het gaat erom wat voor soort compromissen je bereid bent te maken. Wil je investeren in professionele ontwerp- en/of redactie diensten om je boek aantrekkelijker te maken voor de lezers? Is de tijd die je daarmee bespaart de moeite waard? Misschien wil je zelfs wat geld steken in reclame? De vrijheid en controle die je hebt kan overweldigend lijken, dus het hebben van een plan is cruciaal als je jouw schrijven winstgevend wilt maken.

Kortom, het stellen van duidelijke doelen voor wat je wil bereiken met jouw boek is belangrijk. Zo kun je een realistische inschatting maken of je de vaardigheden en kennis hebt die nodig zijn om die doelen te bereiken. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om realistisch te zijn. Sluit geen compromissen over de kwaliteit van je boek, tenzij het echt nodig is. Maar doe jezelf ook niet te kort. Je bent volledig in staat om een goede boekomslag te maken indien je bijvoorbeeld wat tijd en moeite steekt in het begrijpen van basis ontwerpprincipes.

Ook moet je de waarde van het hebben van vrienden en familie niet buiten beschouwing laten bij het proeflezen van je werk. Zelfs als ze geen professionele redacteuren zijn, zullen ze fouten en slordig schrijven signaleren, gewoon omdat ze jouw boek met een frisse blik lezen. Dit zijn slechts twee manieren om meer kwaliteit uit je boek te halen zonder dat je er tijd of geld aan besteedt.

Enkele voorbeelden

Hoewel we de hele dag motiverende clichés naar je kunnen gooien, wil je soms gewoon koude, harde cijfers. Geen probleem! Die kunnen we laten zien. 

Laten we eens kijken naar een voorbeeld:

Het zelf publiceren van een boek op Mijnbestseller.nl

Dit is ons standaard boekformaat: een middelgrote paperback in zwart-wit. We hebben besloten dat dit specifieke boek 200 pagina’s bevat, omdat dat een redelijk aantal pagina’s is in het huidige tijdsbestek (lezers hebben geen tijd, hebben ook andere – social – interesses, wensen dunnere boeken).

Voorbeeld verkoopprijs voor een paperback op Mijnbestseller.nl

Wanneer je eenmaal een formaat hebt gekozen, kun je zelf bepalen voor hoeveel je je boek wil verkopen. Voor dit voorbeeld hebben we gekozen voor €17.50 een vrij normale prijs voor een roman. Zoals je kunt zien hierboven, levert dit €4.90 per verkocht boek in onze eigen winkel opleveren, en €1.28 via Bol.com. Met behulp van deze tool kun je gemakkelijk een nauwkeurig beeld krijgen van hoeveel boeken je moet verkopen om het de moeite waard te maken. Op dezelfde manier, als je denkt aan het inhuren van professionele hulp, kun je erachter komen hoeveel exemplaren je moet verkopen om kostendekkend te zijn.

Als je gewoon je boek wilt publiceren en er een beetje geld mee wilt verdienen, is dat allemaal goed en wel. Je hoeft in dat geval de prijscalculator waarschijnlijk niet meer dan één keer te gebruiken. Als je je echter serieus wil inzetten om van je schrijven een fatsoenlijke inkomstenstroom te maken, gebruik dan deze tool om een plan te maken. Ontdek de verschillende prijs- en verkoopopties om te bepalen wat het beste aansluit bij uw doelstellingen.

Bijvoorbeeld: hoeveel boeken moet je elke maand verkopen om het gewenste bedrag te verdienen? Wat moet je doen om deze aantallen te bereiken? Wil je meer vertrouwen op het bereik van Amazon, of op de winstgevendheid van de Mijnbestseller webshop? Zal een professioneel ontworpen cover het aantal verkochte boeken doen toenemen, of kun je een vergelijkbaar resultaat bereiken met een cover die je zelf hebt ontworpen? Moet je investeren in advertenties om het eruit te krijgen? Zo ja, hoeveel exemplaren moet je nog verkopen om de reclamekosten te compenseren? Dit zijn het soort vragen die je jezelf moet stellen wanneer je echt serieus bent over het schrijven van een boek en ambitie hebt.

Dus, wat moet je doen?

Kan self-publishing winstgevend zijn? Om de oorspronkelijke vraag voor een tweede keer te beantwoorden: ja, self-publishing kan inderdaad winstgevend zijn. Als je zo ver in het artikel bent gekomen, moet je ook een vrij goed idee hebben van wat je kunt doen om de kans dat dat gebeurt te vergroten. De hoofdpunten nog eens op een rijtje: 

  • Zorg ervoor dat je boek er professioneel uitziet. Dit houdt in dat je een goed vormgegeven manuscript hebt, een professioneel ogende omslag (je kunt leren hoe je onze omslagontwerper of Canva moet gebruiken om dit te bereiken), en een briljant geschreven achterflaptekst.
  • Prijs je boek strategisch – niet te goedkoop, niet te prijzig! Raadpleeg onze prijsgids voor enkele tips.
  • Begin vroeg met de marketing van je boek. Onze beginnersgids voor boekmarketing is een goede introductie als je niet zeker weet waar je moet beginnen.
  • Denk na over wat jouw financiële doelstellingen zijn. Op welk punt bereik je de winstgevendheid? Zal het inhuren van professionele hulp in dit opzicht gunstig voor je zijn? Zo ja, wat is dan het effect op de bovengenoemde financiële doelen? Raadpleeg onze prijscalculator om jouw opties te onderzoeken.

Door deze inspanningen te leveren en strategisch na te denken over jouw schrijfproject, kan het zelf uitgeven van jouw boek absoluut rendabel zijn en een solide alternatief vormen voor de traditionele aanpak. Zorg ervoor dat je gebruik maakt van alle geweldige tools en informatie die we voor je hebben verzameld op deze site wanneer je aan jouw zelfpublicatie reis begint. Als dit artikel je er bijvoorbeeld niet van overtuigd heeft dat zelfpublicatie een haalbare optie is, begin dan met het bekijken van dit artikel over Roos Smeets die met self-publishing genomineerd was voor een Indie Award!


Wij van het Mijnbestseller-team zijn er natuurlijk ook om je te helpen. Indien je het gevoel hebt dat je hulp en begeleiding nodig hebt na het doornemen van alle bronnen die in dit artikel worden genoemd, stuur ons dan een e-mail naar info@mijnbestseller.nl

Menu