Boek uitgevenBoek verkopen

Een boek uitgeven via Mijnbestseller en verkopen via bol.com

Een boek uitgeven via Mijnbestseller geeft elke auteur ook de mogelijkheid om het te verkopen via bol.com. Maar hoe werkt dit precies? Zijn er extra kosten aan verbonden? En wat is het voordeel hiervan?

Wat is bol.com?

Bol.com is een online winkel voor consumenten in Nederland en België. Dit verkoopkanaal werkt op dezelfde manier als Amazon. Er worden verschillende producten online aangeboden , waaronder ook boeken, en rechtstreeks aan de klant verkocht. Bol.com is dé online boekenwinkel die een verkooppunt biedt voor alle boeken, zowel uitgegeven via klassieke uitgevers als in eigen beheer.

Waarom ook verkopen via bol.com?

Waarom zou je ook via bol.com verkopen? Het antwoord is simpel. Bol.com is de nummer één online webshop in Nederland. Verkopen via dit kanaal kan je dus veel extra lezers opleveren. Daarnaast staat bol.com bekend om haar brede aanbod, dus lezers zullen voornamelijk via bol.com zoeken naar jouw boek.

Hoe verkoop je via bol.com?

Nadat je een boek uitgegeven hebt bij Mijnbestseller, ben je enkele stappen verwijderd van het verkopen via bol.com. Allereerst is het belangrijk dat je een ISBN-code aankoopt. Dit kost eenmalig 12,75 euro. Deze afkorting staat voor ‘Internationaal Standaard Boeknummer’ en is een unieke identificatiecode dat aan je boek wordt toegekend. Dit is verplicht wanneer je je boek wilt verkopen via bol.com. Het is alleen mogelijk om dit via Mijnbestseller aan te kopen. Dit doe je in stap 2. Hierna wordt de ISBN-code automatisch toegevoegd rechtsonder op je boekcover.

Wanneer moet je een nieuwe ISBN-code aanvragen?

Dit is verplicht wanneer er één van de volgende zaken wijzigen: de prijs, de omslag, de inhoud of de titel. Dit doe je door je boek uit publicatie te halen en vervolgens een nieuwe code aan te vragen in stap 2. De inhoud van je boek mag niet ingrijpend veranderen, dus een kleine correctie is geen probleem.

Kosten

Elk boek dat uitgegeven wordt via Mijnbestseller, kan automatisch ook gekocht worden in de webshop. De verkoopprijs van elk boek kan onderverdeeld worden in verschillende elementen:

  • De printprijs: de prijs die Mijnbestseller betaalt voor het printen van het boek. Dit is afhankelijk van de dikte, het formaat en of er al dan niet kleurendruk nodig is.
  • De verkoopkosten: de kosten gerelateerd aan de verkoop zoals bv. de distributie, marges voor boekhandels en online webshops.
  • Marge platform: een prijs per boek dat voor Mijnbestseller gehouden wordt. Dit wordt gebruikt om het platform te blijven ontwikkelen.
  • Marge auteur: dit is jouw winstmarge. Die is altijd gelijk aan onze marge, tenzij je een lagere marge wenst dan onze minimum marge of een hogere marge dan onze maximum marge.
  • Btw: dit is het geld dat aan de staat wordt afgedragen omdat jij een boek uitgeeft. Het btw-percentage is per land verschillend.
  • Prijs: de uiteindelijke verkoopprijs van je boek kan je zelf bepalen. Mijnbestseller biedt altijd een adviesprijs aan, maar deze kun je aanpassen. De auteursmarge is altijd hoger bij een verkoop via Mijnbestseller, aangezien Mijnbestseller verkoopkosten aan bol.com moet betalen. Je verdient dus meer bij een verkoop via de webshop van Mijnbestseller.

Bekijk alle mogelijkheden voor de verkoopprijs van je boek hier.

Meer verkopen via bol.com

Hoe stimuleer je de verkoop via bol.com? Eerst en vooral moet je een leuke, aansprekende korte beschrijving invullen in stap 4 op het platform van Mijnbestseller. Kies daarnaast ook zeven passende trefwoorden en de juiste categorie voor je boek. Op deze manier vinden je lezers je boek sneller op bol.com én weet elke lezer ook duidelijk waarover het boek gaat.

Kies er verder ook voor om met één auteursnaam te werken. De auteursnaam die op je boek staat, gebruik je ook tijdens het maken van een website (in de link en de paginatitel). Dit verhoogt je vindbaarheid als auteur. Op je eigen website worden ook automatisch alle boeken toegevoegd met een link naar de webshop van Mijnbestseller zodat je de grootst mogelijke winstmarge hebt. Lees de blog over een auteurswebsite en leer er alles over!

Spoor je lezers via je social media kanalen ook aan om positieve reviews te schrijven over hun aankoop op bol.com. Verder kun je ook recensenten aanschrijven om na het lezen van een recensie-exemplaar een review op bol.com te zetten. De reviews op bol.com zijn namelijk een belangrijke opinie voor vele potentiële kopers.

Meer weten over online marketing? Lees deze blog met marketingtips!

Menu