Boek verkopen

Hoe kan ik mijn boek op de markt brengen met social media? Tips voor je boekmarketing

En nu moet ik ook nog eens de marketing voor mijn boek gaan doen, en social media onder de knie krijgen?!

Het maken van je boek is een tijdrovende en intensieve taak. Van het idee tot het eerste woord tot de eerste ruwe schets is een lange weg. Dit wordt gevolgd door de revisie, oneindig veel correcties, beschrijvende teksten, de omslag. Is het boek dan eindelijk gepubliceerd en eigenlijk klaar, dan komt gelijk de volgende uitdaging: hoe kan ik mijn boek gaan verkopen, hoe kan ik er reclame voor maken, en hoe kan ik social media hiervoor gebruiken?

Boekmarketing is bepaald geen sinecure. Het vereist veel persoonlijke inspanning van de auteur. Maar we hebben goed nieuws: dankzij het internet is marketing tegenwoordig wel voor iedereen mogelijk en kan het zelfs best leuk zijn!

Vooral bekend is de mogelijkheid om een website van een auteur te maken en om te kijken hoe je boek vindbaar wordt bij Google en Co. We willen je echter op dit punt vooral wat mogelijkheden laten zien van social media. Hieronder vind je informatie over het uitvoeren van boekmarketing op verschillende internetportals..

Waarom een duik nemen in de wereld van social media?

Social media – dat klinkt geweldig. Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn en nog zoveel andere namen . Van de meeste mensen is bekend dat ze contact houden met vrienden of foto’s van hun laatste reis plaatsen.

Maar social media kan zoveel meer voor je doen – bijvoorbeeld op  het gebied van marketing. Social media zijn voor je boekmarketing kosteneffectief, duurzaam, ze bieden een groot bereik, stimuleren feedback en ze bieden directe interactie met je lezers, verbeteren de perceptie van je boek… ben je al overtuigd?

Er word veel met anglicismen gegoocheld op dit gebied: social media marketing, social network marketing, follower, sharing en nog veel meer. Social media marketing en social network marketing bijvoorbeeld betekenen eigenlijk hetzelfde: op online platforms zoals Facebook, Twitter, Instagram of Pinterest promoot je je eigen boek.  

1. Kosten

Het promoten van je boek op social platformen kan aanzienlijk goedkoper zijn dan traditionele marketingmethodes zoals advertenties, flyers of posters. Hoewel social media je wel veel tijd en moeite kosten, kost het voor de rest niks. De eerste stappen zijn dus soort van gratis. Later, met een klein budget, kun je extra advertentiefuncties veroorloven die je bereik vergroten.

2. Duurzaamheid

Op social media kun je op een duurzame en doelgerichte manier een community, en dus je lezerschap opbouwen. De fans die je daar vindt zijn niet alleen fan van je boek, maar ook van jou als auteur. Je kunt niet alleen je eerste boek presenteren, maar ook lezingen of andere projecten. Dit is geen verkoopgarantie, maar wel belangrijk voor je bereik. Je kunt je digitale publiek virtueel tot je eigen ambassadeur maken.

Platformen zoals Facebook en Twitter bieden ook statistieken en analysetools voor geavanceerde gebruikers. Je kunt het gebruiken om te bepalen hoeveel fans je op welk moment hebt gewonnen, welke boeken je het leukst vindt of hoe groot het bereik van je berichten is.

3. Bereik van je boekmarketing

Je kunt met weinig moeite contact opnemen op social media met je gewenste doelgroep. Is je boek voor tieners of volwassenen; voor vrije lezers of een groep deskundigen?

Er zijn ook verschillende platforms voor verschillende bestemmingen. Je kunt een lezing van je roman op Facebook plaatsten, je fotoboek promoten met voorbeeldfoto’s op Pinterest of korte updates van je schrijfvoortgang via Twitter verspreiden. Linken naar je eigen website is ook best wel logisch.

! Belangrijk: bij het lezen van voorbeelden moet je meer dan de gebruikelijke 10% onthullen. Wij adviseren indien mogelijk slechts 50% gratis digitaal beschikbaar te maken. Dit is natuurlijk heel gemakkelijk te doen in combinatie met je eigen website.

De rest neemt dan de dynamiek van het betreffende medium over. Van mond tot mond – of profiel naar profiel – je lezers zullen eerder hun reactie op je boek verspreiden, waardoor het zichtbaar wordt voor hun vrienden en kennissen die je zonder hen niet zou hebben bereikt. Je genereert dus meer lezers die je boek aanbevolen hebben gekregen door hun contactpersonen. Hier komt klassieke boekmarketing samen met social media marketing.

Als je je boek wilt verspreiden, kun je een widget bij je Twitter-profiel of Facebook pagina integreren. Dit zijn kleine interactieve links, die een directe verkoop link aan kunnen bieden. Het is interessant om widgets op je pagina’s te plaatsen. Mijnbestseller.nl biedt je deze widgets overigens gratis aan.  

4. Feedbackcultuur

Social media leven van hun interactiemogelijkheden. Door liken, commentaar en delen neemt in feite niet alleen het bereik van je berichten toe. Hoe komt je boek aan? Welke bijdragen zijn de beste? Lezers kunnen direct reageren, commentaar en kritiek geven – ongeacht de tijd van de dag of ruimtelijke afstand. Jij als auteur staat in direct contact met je lezers en kunt ze dus ook op elk gewenst moment bereiken.

Natuurlijk kun je negatieve opmerkingen verwachten. Dergelijke moet je niet verwijderen of negeren – in plaats daarvan is het goed om te reageren en te laten zien dat je open staat voor kritiek en daarmee te suggereren dat je om je lezers geeft en hun feedback waardeert. Je kunt dergelijke reacties altijd meenemen bij het publiceren en op de markt brengen van je volgende boek.

5. Perceptie van jou als auteur

Al deze punten komen uiteindelijk samen in de perceptie van jou als auteur. Ook dat zorgt voor extra verkoop. Feitelijk ben je als auteur je eigen merk en dien je de naamsbekendheid stapje voor stapje uit te breiden. Ook bekende auteurs hebben hier een lange weg voor moeten afleggen.

Concrete tips voor jouw social media boekmarketing

Naast de algemene voordelen is het altijd goed om met de concrete mogelijkheden van verschillende platforms om te gaan. Alle onderstaande social media kunnen worden gebruikt om een persoonlijk lezerpubliek op te bouwen. Je kunt dit later aangeven en bijvoorbeeld de bestellink van je boek opgeven. Voorkom overigens spammails of het herhaaldelijk verzenden van dezelfde informatie – anders wordt je netwerk snel weer kleiner.

Facebook en boekmarketing: hoe werkt het?

Facebook kan zoveel meer dan alleen contact maken met je vrienden! Ondanks de nodige kritiek is het nog steeds een van de belangrijkste en makkelijkste marketingkanalen die je kunt gebruiken. Het begint met het instellen van je Facebook-profiel. Vervolgens kun je een openbare fan pagina van “jezelf als auteur” opzetten om te gebruiken voor het promoten van je boek.

! Belangrijk voor een openbare fan pagina: je eigen informatie en links mogen niet ontbreken. Link bijvoorbeeld naar jouw auteurspagina of je verkoopplatform.

Vanaf deze pagina kun je nu statusberichten verzenden om je lezers up-to-date te houden. Aan welk project werk je momenteel? Wie of wat inspireert jou? Je kunt ook vragen stellen als je feedback van je lezers wilt. Het is belangrijk dat je je lezers altijd in het oog houdt. Dit kan in sommige strategische overwegingen nuttig zijn.

! Belangrijk voor interactie met lezers: waar sta jij voor en wat wil je bereiken met je statusberichten? Wie zijn jouw lezers en waarin zijn ze geïnteresseerd? Welk algemeen concept verbindt jouw fanpagina met jezelf, je lezers en je nieuwtjes.

Een andere handige functie is Facebook-evenementen. Met hulp hiervan kun je de aandacht van je lezers vestigen op de publicatiedatum van je boek, hen uitnodigen voor lezingen of workshops en andere data aankondigen.

Natuurlijk moet je zorgen dat je publiek continue groeit. Je zult regelmatig moeten posten en zorgen voor nieuwe interessante bijdragen. Daarmee krijg je meer aandacht. Indien je een zeker bereik heb weten op te bouwen is zijn ook verkoopwidgets handig, zoals die bij mijnbestseller.nl gratis worden aangeboden.

Naast je eigen pagina bieden ook talrijke geschikte boek- en auteursgroepen heel wat mogelijkheden. Hier kun je je eigen boekproject presenteren, likes krijgen voor je boek, een link naar je webshop creëren, een leesvoorbeeld posten of boeklezingen aankondigen. Tegelijkertijd bieden deze groepen een levendige uitwisseling van informatie tussen auteurs: van boekproductie tot juridische kwesties. Dit is waar de hele wereld van auteurs elkaar ontmoet en informeert.

! Belangrijk: er zijn groepen waarin alleen de uitwisseling van informatie en vragen zijn toegestaan. Voor andere groepen kun je ook je eigen boek promoten!

Facebook groepen

Facebook groepen zijn netwerken die je voor je eigen doeleinden kunt gebruiken. We hebben voor je e.e.a. uitgezocht en een aantal interessante Facebook groepen samengesteld. Hieronder vindt je een selectie van ongeveer 30 groepen die je zullen helpen bij het op de markt brengen van je boek – maar dat is niet alles!

Auteursgroepen / hulpforums (adverteren niet toegestaan)
De auteursbondDe papieren man, Sectie letterkundigen van de Auteursbond, BoekBoek, BoekenGilde, Boekenweek, Boek schrijven, NRC boeken, Boeken verslinders, auteurs en lezers van boeken en verhalen, Auteurs en illustrators
Boek voorstellen en boekgroepen (reclame meestal toegestaan)
Schrijvers, Beginnende schrijvers, Schrijvers en lezers, Schrijvers, lezers en promoten, Nederlandse schrijvers en boeken, boeken te koop/gezocht, Boeken kopen & verkopen, Boeken verkoop NL & BE
Algemene advertentiegroepen (niet alleen boeken)
Advertenties, Gratis advertentie plaats, Zello advertentie en verkoop groep Nederland, Advertentie hoekje, 058 advertenties geen regels, Reclame / advertentie / stemmen
Thema specifieke boeken
Literaire thrilers, Thrilers and more, Thrillers and More, Christelijke boeken, Liefde voor romans, Young Adult boeken
e-boek specifieke groepen
Opzoek naar boeken en E-boeken

Twitter en boekmarketing: hoe werkt het?

Naast Facebook is Twitter een van de meest gebruikte sociale netwerken. Het werkt echter anders dan  Facebook. Daarom kun je het op een andere manier gebruiken.

Net als Facebook probeert Twitter zo veel mogelijk mensen te bereiken. Je kunt echter alleen maar inhoud plaatsen (“microblogging” / Twitter heeft een tekenlimiet van momenteel 280 tekens) – plaats dus geen uitgebreide informatie.

5 goede redenen om met Twitter te werken

Twitter kan je helpen

  1. Om ruchtbaarheid aan je boek te geven: Tweet over je werk, maar leg de nadruk op kwaliteit – eerder minder tweeten, maar houd het wel interessant en nuttig!
  2. Een regelmatig lezerspubliek / netwerk op te bouwen: Je kunt verbinding maken met oude en nieuwe lezers. Bijvoorbeeld ook met copywriters / editors / publishers etc.
  3. Inspiratie op te doen en van anderen te leren: Er is altijd iets te beleven op Twitter – kijk maar eens naar het blok van de volgende schrijver. Onder hashtags zoals #schrijf-blokkade, #auteursleven of #inspiratie vindt je tips voor alle situaties van het leven van een auteur!
  4. Om expertise te verwerven en te verspreiden: Docenten, schrijvers op scholen, copywriters, marketingexperts, uitgevers, agenten en delen van alles op Twitter; Data, links, instellingen en dergelijke vormen een interessante kennisbank.
  5. Om je boek zichtbaar te maken in zoekmachines: Twitter nieuws wordt vaak beter beoordeeld door Google, dan inhoud van gewone webpagina’s. Volg ook anderen op Twitter met de kans dat ze jou ook gaan volgen.

Belangrijke concepten

In het kader van Twitter zijn je profiel, tweets, re-tweets, hashtags, volgers en volgelingen, favorieten en je eigen lijsten erg belangrijk. Hieronder zullen we kort al deze punten uitleggen en enkele tips geven.

Je Twitter-account / profiel
Deze vragen moeten voor je worden beantwoord bij het maken van je profiel: Wie ben ik en wat moet ik doen? Wat zijn mijn onderwerpen? Waarom ben ik op Twitter? Waarom zou je me moeten volgen?

Je hebt de mogelijkheid om een link in je profiel in te voegen. Zorg ervoor dat je deze gebruikt om verbinding te maken met sites waar je meer over jezelf en je werk te weten kunt komen. Hier moet je bijvoorbeeld je website of je referentiebron (bijv. Mijnbestseller) noemen.

! Belangrijk: vergeet de achtergrond niet. Zorg er dus voor dat je je profiel een creatieve uitstraling geeft die goed is voor je werk.
! Belangrijk: verwelkom nieuwe volgers en bedank ze voor nuttige tweets of re-tweets.
Het tweeten (synoniem van twitteren) en re-tweeten

Je hebt 280 tekens voor een tweet. Tweets zijn openbaar en kunnen hashtags bevatten (met #- zie hieronder voor meer informatie), links (als URL), verwijzingen naar gebruikersprofielen (met @), afbeeldingen (als URL of direct ingevoegd) en locaties. Je tweets worden voornamelijk gezien door je volgers. De hashtags, links en re-tweets kunnen een zeer breed publiek bereiken.

Qua inhoud kan bijna alles worden getweet: meningen, ervaringen, gedachten, activiteiten, boektitels, statusupdates, afspraken, etc. Maar hou in je achterhoofd dat deze tweets openbaar zijn, zoals al eerder gezegd. Als alternatief zijn “beveiligde tweets” beschikbaar. Deze functie beperkt de toegang van al je geschreven tweets enkel tot geaccepteerde volgers, waardoor je bereik aanzienlijk wordt beperkt. Twitter biedt een overeenkomende eigen functie aan voor re-tweets.

Ideeën voor je tweets:
  • Creatie van je idee en je boek
  • Waar werk je nu aan?
  • Links naar gratis proeflezen
  • Vragen en discussie
  • Informatie over beoordelingen voor je boek
  • Links naar je blogartikelen, interviews, andere online inhoud
  • Lezingen
  • Iets persoonlijks om sympathie te wekken (hobby’s, kinderen, rolmodellen, inspiraties)

Ideeën voor je re-tweets

  • Tweets die je goed vond / die je hielpen of inspireerde
  • Opmerkingen over tweets
  • Het schrijven van wedstrijden
  • Aanbevelingen
Hashtags

Een hashtag als #mijnbestseller is een term die je benadrukt door een # toe te voegen. Het wordt direct in het bericht ingevoegd. Een hashtag kan bestaan uit letters en cijfers, maar mag geen interpunctie of spaties bevatten. Er zijn bestaande hashtags die je kunt gebruiken (zoals #auteursleven of #schrijfblokkade). Maar je kunt ook nieuwe hashtags maken (zoals #titelboek of #naam).

Andere volgen

Dit punt is in principe gemakkelijk te hanteren – ga naar het profiel van mensen of instellingen die je interesseren en klik op “volgen” in de rechterbovenhoek. Hun activiteiten verschijnen dan op je Twitter-startpagina – de zogenaamde tijdlijn. Er zijn echter enkele punten waar je op moet letten:

  • Wacht totdat je een paar tweets hebt verzonden. Je doel is dat mensen je terug zullen volgen en dat doen ze alleen als je ze interessante inhoud biedt!
  • Niet te snel te veel mensen willen volgen: aan de ene kant moet je er zeker van zijn dat je alleen mensen volgt die echt interessant voor je zijn. Aan de andere kant wekt het al snel de indruk dat je geen waarde hecht aan de inhoud of een spammer bent. Laat je niet afschikken door deze punten. Als je door andere profielen klikt en mensen gaat volgen, krijg je al snel genoeg een beter beeld van het totale concept.

! Belangrijk om te weten: Twitter directories, zoals:
twellow >> een twitter-filiaal en persoonsdirectory waarin je naar mensen kunt zoeken op naam, activiteit gebied of bedrijfstak
Twibs >> hier kun je zoeken naar bedrijven
Twitaholic >> hier kun je zoeken naar accounts met veel volgers
Backtweets >> hier kun je zoeken wie wat en wanneer tweet

Favorieten

Je kunt tweets op Facebook of Instagram gelijk markeren als je ze leuk vindt. Op Twitter betekent dit “begunstigen” en dit wordt gedaan door op het hart te klikken onder een tweet

Followers -Volgelingen

Hierboven hebben we gezegd dat je mensen kunt volgen. Wanneer mensen je volgen, worden ze je follower. Dit betekent dat ze zich hebben geabonneerd op je profiel en dat jouw tweets voortaan op hun tijdlijn worden weergegeven. Het hele doel van Twitter is om te worden “gevolgd en te volgen” – dat is ook jouw doel dus.

Zorg er echter voor dat je followers echt geïnteresseerd zijn in jou en je werk. Je doel is tenslotte dat je boek uiteindelijk gekocht wordt of dat je bekender wordt – spammers en autofollowers zullen dit niet doen.

! Belangrijk: het zoeken naar followers kan veel tijd kosten. Houd dus het succes van je boekmarketing in de gaten. Heb ik mijn doelen bereikt? Wordt er contact met mij opgenomen? Kan ik feedback krijgen? Gaan mijn verkopen omhoog?
Eigen lijsten

Als laatste zijn de Twitter-lijsten te noemen. Je kunt groepen gebruikers definiëren wiens berichten je gebundeld krijgt. Hiertoe selecteer je een korte lijstnaam (bijvoorbeeld “uitgevers”), voeg een korte beschrijving toe en geef op of de lijst privé of openbaar moet zijn.

Hoe kan ik mijn boek op Pinterest aanbieden?

Een andere goed medium voor je marketing naast Facebook en Twitter is Pinterest. Zie het als een gigantisch digitaal prikbord. Op dit prikbord “pin” je foto’s en video’s met een beschrijvende tekst en een link. Qua inhoud is er vooral uitwisseling over hobby’s, interesses en ideeën. Foto’s die je leuk vindt kunnen “opnieuw worden gepind” op je eigen prikbord.

Op het gebied van boekmarketing zijn bijvoorbeeld geweldige boekomslagen, e-books of indie-schrijfconcepten interessant. Hier zijn een paar suggesties voor wat je aan je boek kunt toevoegen om je boek te promoten:

  • Pins over jezelf, van jezelf, van je bureau, van je lezing, van je huidige project
  • Pins over je boek, je omslag, je favoriete lettertype
  • Gezegden die je motiveren; tips die je hebben geholpen
  • Pins over je protagonisten , bijv. hun haarstijl, hun kleding, hun leefomgeving

Pinterest is dus erg op het visuele gericht. Dat kun je om ook je boek visueel tot leven te brengen. Aan de ene kant bouw je de ervaring van je boek dus met een extra dimensie uit. Aan de andere kant kun je je lezers laten deelnemen aan jouw creatieve proces.

Wat blijft er nog meer over op het gebied van social media?

LinkedIn

Een internationaal zakelijk platform waarmee je iets kun doen is LinkedIn. Dit is minder geschikt voor romans en onderhoudende literatuur. Zakelijke boeken en LinkedIn en de aanwezige groepen binnen LinkedIn gaan wel goed samen. Hier kun je naar hartenlust contacten leggen en in diverse groepen actief worden.

In het middelpunt van LinkedIn staat het maken van je eigen pagina of anders gezegd je “over mij” pagina. Hier moet je dus over jezelf vertellen. Ook noodzakelijk in het geval van schrijvers is dat je je boek beschrijft! Overigens is het invullen van de velden op deze pagina niet verplicht – je kunt dus zelf bepalen hoeveel en wat je prijs geeft.

Naast het creëren van een profiel biedt LinkedIn je de mogelijkheid om openbare evenementenkalenders en afspraakfuncties te gebruiken. Daarnaast zijn op LinkedIn meer dan 70.000 discussie forums (waarvan slechts een deel openbaar) en vele regionale maar ook internationale groepen. De leden hiervan organiseren vergaderingen en leggen hiermee persoonlijke contacten.

Al met al kun je je lezers op verschillende manieren informeren over je nieuwe boek – via directe berichten, via statusberichten en in de verscheidene groepen en discussie forums. Op al deze manieren kun je je boek op de markt brengen.

! Belangrijk: Verwar LinkedIn niet met Twitter of Facebook! LinkedIn heeft een veel formelere en professionelere doelgroep dan andere platformen. Praten over gevoelens, wijsheid, zelfingenomenheid of het weer komen hier niet van te pas. In plaats daarvan kun je beter andere gebruikers prijzen voor hun hulp, nuttige tips verspreiden of je volgende lezing aankondigen.

Youtube

Heb je er ooit over nagedacht om een trailer van je boek te maken? Natuurlijk heb je dan een hand nodig met het bewerken van een clip. Er zijn nu echter super eenvoudige en intuïtieve bewerkingsprogramma’s die ook nog eens gratis zijn! In een video kun je eenvoudig je zelf of je boek voorstellen.

Het aantal boektrailers op het internet neemt snel toe. Dat is waarom je de vraag zeker moet overwegen. Je kunt bijvoorbeeld fragmenten van je boek voorlezen, visueel materiaal gebruiken of bijvoorbeeld een soundtrack voor je boek samen stellen. YouTube is daarom nog geweldige manier om je boek te promoten!

Nadelen van social media marketing?

Hiervoor hebben we heel veel specifieke tips genoemd voor de marketing van boek op social media, maar daarbij hebben wij alleen de voordelen en niet de nadelen besproken. Natuurlijk willen we deze niet laten voor wat ze zijn, ondanks dat wij denken dat er niet veel risico’s aan verbonden zitten. Veel mensen zijn anderzijds zeer sceptisch over social media en dat is natuurlijk prima. Zelfs als steeds meer lezers dagelijks via sociale media kunnen worden bereikt, moet je je ervan bewust zijn dat social media veel tijd en moeite vergt.

Het gene waar de meeste auteurs mee zitten is dat de marketing van hun boek onafhankelijk wordt. Wanneer je over de nadelen van social-media marketing leert, lees je vaak over shitstorms aangezien er veel ruimte is voor negatieve meningen over een product. Dit geldt echter voornamelijk voor grote bedrijven.

Als auteur moet je altijd in je achterhoofd houden wat je nou precies met je platforms wilt doen. Als je je platforms niet regelmatig onderhoudt kan dit in sommige gevallen publiciteit creëren die je reputatie kan schaden. Als je echter altijd open en vriendelijk blijft ook bij kritiek van je lezers, hoef je je niet al te veel zorgen te maken. Als je kritiek van je lezers serieus neemt, kun je daarmee verbeteringen aanbrengen en je daarmee aanpassen aan hun vereisten!

Conclusie

Al met al biedt social media vele manieren om je boek op de markt te kunnen brengen. De integratie en succes van de marketing van boek met behulp van social media vergt veel tijd en geduld. Met andere woorden, je kan niet van de ene op de andere dag resultaten verwachten. Het gebruik van netwerken moet in principe een alledaagse bezigheid en daarmee een gewoonte worden. Dan biedt het de optimale ruimte waarin je je boek tot een bestseller kunt moeten!

Bekijk onze boekpromotiegids voor meer tips over hoe je jouw boek kan verkopen!