Boek verkopen

4 Ongewone tips om jouw boek te promoten

Ongewone self-publishing tips om jouw boek te promoten

Self-publishing is nog steeds een redelijk nieuw fenomeen in de boekindustrie. Hierdoor zijn er veel zelfstandige schrijvers die de beste methodes nog proberen te achterhalen om hun boek te promoten. Hoewel het soms frustrerend kan zijn, nu meer dan ooit zijn er veel mogelijkheden om dit aan te pakken. In dit artikel hebben we een paar van onze favoriete self-publishing tips, waar je misschien nog niet aan gedacht had, op een rijtje gezet.

1. Geef je boek weg

Wat? Iets weggeven waar je zo lang en hard voor gewerkt hebt, zonder er iets voor terug te krijgen? We weten, het klinkt absurd, maar blijf erbij!

Als een nieuwe self-published auteur ben je vaak nog niet bekend onder het leespubliek, tenzij je al een fantastische marketingstrategie hebt toegepast (of als je beroemd bent). Interesse bij het publiek opwekken is vaak moeilijk, duur of allebei. Hierdoor is mond-tot-mondreclame extreem belangrijk voor je boek! Dit was tenslotte hoe, door middel van giveaways, Andy Weir zijn boek “The Martian” op de New York Times bestseller lijst belandde. Uit ervaring zal je misschien al weten dat lezers altijd opzoek zijn naar nieuwe boeken om in te duiken. Er zijn maar weinig dingen die meer impact maken dan een persoonlijke recommandatie van een vriend(in) of familie lid. Simpel gezegd, je moet een basis publiek hebben dat bereidt is een deel van de marketinglast van je over te nemen.

Dit is waar je ‘giveaway’ in beeld komt. Als er iets is waar mensen meer van houden dan een goed boek, zijn het wel gratis spullen. Dus waarom zou je de twee niet combineren om een klein leespubliek voor jezelf op te richten. Een fan van je werk is al snel meer waard dan de kosten van het boek, dus blijf niet te lang hangen bij de verloren verkoopmogelijkheid. Daarbij, de meest praktische manier om je boek te verspreiden is door een E-book te maken, en sinds er daarbij geen printkosten gemaakt worden, verlies je niet per se geld.

Het is het misschien ook waard om een strategie te bedenken voor je giveaway. Je kunt natuurlijk je boek plaatsen om te downloaden op je website en klaar zijn, maar pro activiteit kan ook veel opleveren in deze situatie. Naast het boek te promoten op je eigen website, kun je ook online gemeenschappen vinden die misschien geïnteresseerd zijn in jouw boek. Vraag jezelf af of je boek een vergelijkbare setting, thema of genre heeft in vergelijking met andere populaire media – zoals een boek, film of videogame. Hierna kun je opzoek gaan naar platformen waar fans van dit werk samenkomen.

Wanneer je een veelbelovende gemeenschap gevonden hebt, neem deel en stel ze voor aan jou, je boek en waarom je daar bent. Je kan de kans gebruiken om ze te vragen om een donatie als ze van het boek genoten, of om simpelweg het boek aan anderen te bevelen. Blijf nuchter en maak contact met de mensen, een groot deel zal zeker je boek een kans geven. Hierna hoef je alleen jouw boek de promotie voor je te laten doen. 

2. Start met promoten voor je klaar bent met schrijven

Als hierboven al gezegd, het uitbreidden van je publiek is een van de moeilijkste dingen aan self-publishing. Het is belangrijk dat mensen zich bewust worden van je boek. Dit is waarom je een voorsprong moet nemen en beginnen met het werven van een publiek. Het lijkt misschien raar om een werk te promoten wat nog niet af is, maar het kan je helpen nadat je boek gepubliceerd is.

Of je er nou voor kiest om bepaalde hoofdstukken van tevoren uit te brengen, of de boekomslag al van tevoren bekend te maken, of om een andere vorm van marketing toe te passen, het is belangrijk om een duidelijke tijdlijn te hebben en daarbij te blijven. Mensen zien misschien een advertentie of een post waarin je boek wordt gepromoot en raken geïnteresseerd, maar als ze geen idee hebben wanneer het boek beschikbaar wordt, is het verspilde moeite. Er zijn helaas veel te veel afleidingen in het dagelijks leven om zich te herinneren jouw voortgang bij te houden.

Deze aanpak lijkt best eng, aangezien het betekent dat je een deadline hebt gesteld waar je je aan moet houden, maar het betekent ook een boost voor je motivatie en productiviteit! Natuurlijk, als je weet dat je schrijfschema niet vast is, is dit niet de aanpak voor jou. Desalniettemin, is het wel belangrijk om al van tevoren over de marketing na te denken. Je zult het boek toch ooit moeten promoten!

Als je het idee hebt dat je de deadlines niet gaat halen door je carrière of door geldproblemen dan kun je overwegen om crowdfunding te doen voor je boek. Dit vereist natuurlijk wederom marketing, aangezien je vreemden ervan moet overtuigen om iets te promoten waarvan ze niet weten hoe het uit zal pakken. Het is jouw taak om ze te overtuigen! Het helpt als je al eerder geschreven samples hebt om je potentie aan het publiek te tonen. Als je een strategie wilt voor de lange termijn, dan kun je overwegen je eerste boek gratis te publiceren. Hierdoor is het mogelijk om een leespubliek te creëren en crowdfunding toe te passen voor je tweede boek. Dit vereist serieuze toewijding, en is niet iets wat we aan iedereen aanbevelen.

3. Start lokaal met promoten

We zitten met ons hoofd midden in het geglobaliseerde informatietijdperk, dus het klinkt misschien gek om je carrière op te starten in je lokale gemeenschap. Waarom zou je je focussen op kleine kanalen als de hele wereld voor je openligt door het internet?

Nou, het internet is luid. Heel luid. Helaas is het zo dat het als nieuwe auteur moeilijk is om boven al dit geluid uit te komen. Maar, als je een boekenwinkel, krant of gemeenschap in je eigen omgeving opzoekt om een signeersessie of een boek review te doen, zal je veel eerder gehoord worden. Ondanks het internet, zijn mensen nog steeds heel geïnteresseerd in de lokale gemeenschap. We zien het continu; mensen die de moeite doen lokale projecten en winkels te steunen. Gebruik deze interesse en probeer het naar je boek de leiden. Als je succesvol bent, dan het je een stevige basis voor je boek.

Daarbij, plaatselijke bewoners staan niet stil, ze zijn naar andere steden en parten met nieuwe mensen, net als jij doet. Als je ervoor zorgt dat ze fan van je zijn, dan zullen ze over jou praten met anderen. Wat we hebben gezegd in stap 1 geldt nog steeds! Mond-tot-mondreclame is een super efficiënte manier om je boek te promoten, als het eenmaal op gang is. Dit brengt ons bij de laatste tip.

4. Organiseer je eigen boek lancering

Heel veel nieuwe auteurs denken dat deze suggestie niet voor hen zal gelden, denkende dat boek lanceringen zijn voor literaire supersterren zoals Stephen King of J.K. Rowling. Dat hoeft echter niet het geval te zij! Je kunt natuurlijk niet verwachten dat mensen in tentjes voor het gekozen gebouw blijven slapen om jou handtekening getatoeëerd te krijgen, maar toch moet je de kracht van een goed georganiseerde lancering niet onderschatten. 

Door lokaal te blijven, een goede locatie te vinden en een goede uitnodigingen te schrijven, kan jouw boeklancering serieuze verkoopmogelijkheden bieden en creëert het een publiek dat het bestaan van jouw boek kan promoten. Zodra je een event locatie hebt gevonden (bij een lokale boekwinkel of in de achtertuin), nodig vrienden, familie, de lokale pers en iedereen die geïnteresseerd is uit. Een van onze gebruikers had zelfs de burgemeester te gast op haar lancering! Wil je meer tips over je lancering? Lees dan onze blog over het organiseren van je eigen boekpresentatie.

Als toevoeging tot de potentie van de verkoopvoordelen van een event als dit, is dat wij geloven dat je de motiverende factor niet moet onderschatten. De morele boost die je krijgt van de meest belangrijke mensen in je leven die samen komen voor de publicatie van jouw boek (geen kleine prestatie!) kan precies zijn wat je nodig hebt om volop je nieuwe schrijf carrière in te duiken.

Nu is het tijd om jouw boek te promoten!

In dit artikel hebben we geprobeerd je self-publishing horizon te verbreden met tips die misschien ongewoon lijken, maar het zeker productief zijn! Alle deurtjes in je hoofd open zetten en komen met nieuwe ideeën is essentieel voor alle succesvolle self-publish auteurs. Zij kunnen helaas moeilijk concurreren met auteurs die aangesloten zijn bij grote uitgeverijen, dus creatief denken is de enige manier om dit gat langzamerhand te dichten. Mochten dit niet genoeg tips zijn, dan kun je een kijkje nemen in onze andere boekverkoop tips! Als jij goede tips hebt voor het promoten van je boek of vragen hebt over dit artikel, stuur dan een mailtje naar info@mijnbestseller.nl of laat een comment achter!

Menu