Boek verkopen

Maak van jouw boek een zakelijk succes

Hai, ik ben Natasja Bijl. In 2020 heb ik mijn debuutroman Adem uitgebracht, waar ik er in elf maanden tijd drieduizend van verkocht. Ik vertel jou graag wat mij geholpen heeft meer zichtbaar te worden en naar tevredenheid te verkopen. Heb jij een non-fictie boek geschreven dat verband houdt met jouw business of expertise? Ben je bijvoorbeeld coach, NLP-trainer, therapeut of heb je een andersoortige professie… Let dan op. We gaan in dit blog van jouw boek een zakelijk succes maken. Hierbij houd je steeds in het achterhoofd dat jouw boek een eerste kennismaking met jou als expert is en het goedkoopste product in jouw etalage. Mensen die het boek aanschaffen, zullen met onderstaande tips sneller een upsell doen: een online programma bij je afnemen, een lezing boeken of een consult aanvragen.
Daar ga je!

1. Ga samenwerken met een marketeer die een Facebook en Instagram advertentie voor je kan maken waarmee jij jouw boek promoot.

Een dergelijke campagne is het effectiefst als jij de doelgroep kent en weet waar hun interessegebieden liggen. Een goede marketeer zal meerdere campagnes starten en monitoren welke het meeste rendement geeft. Let op. Het gaat hierbij niet alleen om de verkoop van het boek, want wat je echt wilt is dat mensen zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief (e-mailmarketing, zie punt 2).  Merk je dat een boek aanschaffen een te grote stap is, dan kun je ook voor de optie ‘een eerste hoofdstuk gratis downloaden’ kiezen. Lees meer over het promoten van je boek hier.

2. Verdiep je in e-mailmarketing

Over e-mailmarketing valt een hoop te zeggen. Veel mensen zijn een beetje nieuwsbrief- en salesfunnel moe. Dit voorkom je door verrassend leuke nieuwsbrieven te schrijven. En laat jij daar nou net heel bedreven in zijn!
In een goede nieuwsbrief geef je jouw lezers tips/advies/informatie. Wees niet bang dat je teveel waarde weggeeft. Natuurlijk houd je de lezer via deze weg ook op de hoogte van jouw producten en diensten of eventuele acties. Probeer mensen wel eerst aan je te binden, voordat je als een ware salestijger aan de slag gaat.

3. Schrijf en deel waardevolle content

Dit kun je via jouw eigen website doen en daar via een eigen nieuwsbrief naar verwijzen, maar wat het ook goed doet is artikelen publiceren op bijvoorbeeld LinkedIn. Zo bouw je jouw netwerk uit. Je hebt al een heel boek geschreven, dus een deelonderwerp uit je boek kan al een item worden. Bovendien zat je toch al lekker in die schrijfflow. Wat mij enorm helpt is goed luisteren naar mijn klanten. Met welke vragen lopen ze rond? Waar liggen ze wakker van? Maar ook: hoe verwoorden hun problemen? Zo heb je altijd inspiratie.

4. Benader de media

De stap van waardevolle content schrijven en de media opzoeken lijkt groter dan-ie in werkelijkheid is. Journalisten vinden het erg fijn om een expert aan het woord te laten. Zeker als het onderwerp aansluit bij de actualiteit (dit kan dus een deelonderwerp uit je boek zijn). Het hoeft heus niet altijd gewichtig te zijn. Ze sprak ik laatst een liefdesexpert die veel media-aandacht had gekregen op singleday. En nu weer in het nieuws is met daten in tijden van corona. In welke krant/magazine zou een artikel van jou niet misstaan? En kun je de gegevens van journalisten achterhalen die graag over jouw expertise schrijven? Dat is de eerste stap. Media-aandacht geeft jouw expertstatus een boost. Vergeet niet om tijdens het interview naar je boek te verwijzen.

5. Neem je website onder de loep

Ik heb jarenlang als journalist gewerkt. Had ik de keuze uit twee interviewkandidaten dan koos ik vaak voor degene met de op het oog betrouwbaarste website. Iemand die al vaker als expert in de media aan het woord geweest was, had een streepje voor. Zet dat gerust op je site. Net als een expert die een eigen boek had, goede reviews en lezingen gaf. Communiceer jij jouw successen wel voldoende? Ben jij je ervan bewust dat een website een visitekaartje is? Schrijvers zijn vaak van een zeldzaam bescheiden soort, maar in dit geval mag je heus laten zien waar je in uitblinkt.

Meer verkooptrucs lezen van deze auteur? Bestel haar boek: Maak van je boek een succes! – Voor iedereen die een boek schrijft of het blijft uitstellen.

Menu