Boek verkopen

SEO voor auteurs, wordt gevonden online

Is SEO voor auteurs?

Veel auteurs denken dat het schrijven van een boek het moeilijkste deel is. Begrijp ons niet verkeerd – schrijven is moeilijk – maar je bent een schrijver, dus aan het einde van de rit staat er iets op papier. Als je eenmaal geschreven hebt, zal je gevonden moeten worden. Of beter gezegd, in de chaos van het internet moet je er actief voor zorgen dat mensen je vinden. We hebben dit al in verschillende artikelen behandeld, maar dat neemt niet weg dat dit deel van het publicatieproces buiten de comfortzone van veel schrijvers valt. SEO voor auteurs is iets wat we maar kort hebben genoemd en in dit artikel gaan we dieper in op dit specifieke onderwerp.

Natuurlijk, omdat we praten over hoe je je SEO spel kan verbeteren om ontdekt te worden als auteur, gaan we ervan uit dat je een website hebt. Daarmee bedoelen we een goede, werkende site die gewijd is aan jou als auteur en de boeken die je hebt/van plan bent uit te geven. Als je serieus bent over het creëren van een online platform voor jezelf, kun je gebruikmaken van bijvoorbeeld WordPress, Drupal of SquareSpace.

Nu dat is geregeld, laten we verder gaan!

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het draait om het makkelijker te vinden maken van jouw website (of individuele pagina’s op de website) voor mensen via zoekmachines zoals Google. Over het algemeen zijn er twee verschillende soorten SEO – technisch en inhoudelijk. We gaan ons in dit artikel meer richten op de inhoudelijke SEO, omdat deze het meest toegankelijk is voor jouw als schrijver. Hoewel het zeker geen kwaad kan om een beetje meer technische kennis te krijgen, kan veel van de technische basis SEO die je nodig hebt worden afgehandeld door apps en plugins van derden die gemakkelijk te installeren zijn op je website.

Voordat we echter in de techniek duiken, is het goed om een basis idee te hebben van hoe zoekmachines zoals Google eigenlijk werken. Als dit ingewikkeld klinkt, maak je dan geen zorgen! We gaan het eenvoudig houden.

De binnenkant van een zoekmachine

In wezen heeft Google kleine volgelingen genaamd spinnen, of webcrawlers, die het stuurt om het internet te verkennen. Deze spinnen verzamelen alle informatie die ze vinden en brengen deze terug naar Google. Google neemt deze informatie vervolgens op en plaatst het in zijn steeds groter wordende index, wat in wezen een reusachtige bibliotheek is, gevuld met alle webpagina’s van het internet.

Dan komen nieuwsgierige mensen zoals wij langs en besluiten een zin of woord in Google te typen in de hoop te vinden wat we zoeken. Google leest dan onze zoek-zin, en kijkt door de index om te vinden wat het denkt dat de best mogelijke antwoorden zijn. Het is zelfs aardig genoeg om ons deze resultaten te geven in volgorde van relevantie en kwaliteit! Wat Google als minder relevant of als inhoud van mindere kwaliteit beschouwt, wordt steeds verder naar beneden geschoven in de lijst met zoekresultaten.

Waar te beginnen

Trefwoord onderzoek – wat is het?

Om door jouw potentiële lezers gevonden te worden, moet je weten waar ze naar zoeken. Daarom begint alle goede SEO met trefwoord onderzoek. Het punt van trefwoord onderzoek, is het vinden van trefwoorden en zinnen om je te helpen inhoud te creëren. Dus als je een thriller hebt geschreven, wil je content creëren op basis van de zoekwoorden die betrekking hebben op thriller boeken. Over het algemeen moet elk stuk content dat je maakt, of het nu een pagina is of een blog, worden ‘opgebouwd’ rond een enkel trefwoord of een enkele zin. Dit maakt het makkelijker voor Google om de inhoud te classificeren in de index, en verhoogt de kans dat het hoog wordt geplaatst op de resultatenpagina van de zoekmachine (SERP).

De basis vorm van trefwoord onderzoek die je kunt gebruiken, is simpelweg zinnen in de Google zoekbalk (en de zoekvelden van andere grote websites zoals Youtube of Reddit) te typen. Zoals je waarschijnlijk weet, spuugt Google zoek-suggesties naar je terug wanneer je dit doet. Deze suggesties zijn de meest populaire gerelateerde zoekopdrachten die Google kan opgraven, en als zodanig zijn het goede trefwoord opties voor jouw pagina.

Je verkent de zoekwoordopties verder door gebruik te maken van een tool zoals Google Trends, waar je de populariteit van verschillende zoektermen binnen een bepaalde geografische locatie kunt vergelijken. Best handig. Deze tool kan je helpen om meer geïnformeerde, geoptimaliseerde beslissingen te nemen voor jouw zoekwoorden. Answer the Public is een andere tool die je kan helpen om nog meer specifieke zoektermen te ontdekken, gecategoriseerd op basis van voorzetsels.

Dat is natuurlijk allemaal goed en wel, maar wat moet je nu precies doen?

Trefwoordonderzoek – hoe ga je te werk?

Laten we zeggen dat je een fantasy boek hebt geschreven. Je zou “fantasy boek” kunnen gebruiken als ingangspunt voor je trefwoordonderzoek, en dat intypen in Google search, of welke tool je ook hebt gekozen om te gebruiken.

Nou, dat zijn een heleboel resultaten direct uit aangeleverd. Je zou kunnen gaan schrijven over je specifieke boek, gericht op de term “fantasy boek”, maar dit zal je nog niet ver brengen.

Er zijn ongetwijfeld duizenden pagina’s die vallen onder deze overkoepelende termen, en je gaat moeten concurreren met ze allemaal. Dus, wat je wilt doen is zoveel mogelijk van de concurrentie elimineren, door zo specifiek mogelijk te zijn.

Dit is waar subgenres van pas komen. Het maakt niet uit in welk genre je schrijft, het maakt waarschijnlijk ook deel uit van een bepaald subgenre, en de fans van dat specifieke subgenre zijn ongetwijfeld zeer kieskeurige lezers die op zoek zijn naar meer van dat specifieke type verhaal. Dus laten we zeggen dat je fantasy boek eigenlijk een jeugd fantasy boek is, waarin de menselijke natuur en opgroeien worden onderzocht. Je Google-zoeksuggesties zullen er heel anders uitzien:

Deze zoektermen zijn al specifieker en dus minder concurrerend dan de vorige. Laten we nu, omwille van dit voorbeeld, zeggen dat je jeugd fantasy boek ook een mannelijke hoofdpersoon bevat. Je hebt geluk; het is een van de meest populaire zoektermen met betrekking tot fantasy boeken, zoals je kunt zien in de afbeelding hieronder. Hoe weten wij dit? Als google niet specifiek genoeg is dan kun je voor een gedetailleerder overzicht van populaire zoekopdrachten jouw trefwoord in ‘Answer the Public’ plaatsen:

Zoals je kan zien worden dan meerdere zoekopties voor je weergegeven om te overwegen in je trefwoorden.

Inhoud creëren

De meeste sleutelzinnen in de bovenstaande afbeeldingen zijn degelijke keuzes om inhoud voor te creëren. Je zou een blogpost kunnen schrijven waarin je aangeeft hoe je tot een jeugd fantasy boek met een mannelijke hoofdpersoon bent gekomen en wat de implicaties daarvan zijn voor het genre. Je zou ook een pagina kunnen maken met details over de wereld waarin je jeugd fantasy boek zich afspeelt en focussen op de geschiedenis, geografie en cultuur.

Als je deze pagina’s en artikelen schrijft, zorg er dan voor dat je de sleutelzin (waarop je gevonden wilt worden) in de tekst zelf opneemt, vooral in de koppen. Overdrijf echter niet! Een goede vuistregel is, dat als het vreemd klinkt voor jouw als mens, vanwege het aantal keren dat een bepaald trefwoord wordt herhaald, je te hard je best doet. Je moet er altijd naar streven om teksten zo leesbaar en boeiend mogelijk te maken. Op die manier brengen mensen meer tijd door op je site, wat een gloeiende aanbeveling is voor Google. Als je WordPress gebruikt om de website te bouwen, is de Yoast SEO plugin een uitstekend hulpmiddel om ervoor te zorgen dat je op het juiste spoor zit.

Probeer zoveel mogelijk inhoud te creëren voor zoveel mogelijk relevante zoekwoorden. Vergeet niet dat hoe korter en algemener het zoekwoord, hoe meer concurrentie je zult hebben. Zorg er ook voor dat de content die je maakt het sleutelwoord nauwkeurig weergeeft. Google bestraft sites die misleidend zijn, dus jouw SEO-inspanningen kunnen het tegenovergestelde effect hebben als je niet transparant bent! Google kan jouw site verder naar beneden plaatsen als het zoekwoord opvallend vaak in de tekst voorkomt.

Zorg ervoor dat je pagina’s werken

Als je eenmaal een aantal pagina’s voor je website hebt gemaakt, wil je dubbel controleren of ze allemaal werken. Afhankelijk van de grootte van je website, komt deze taak in verschillende moeilijkheidsgraden voor. In wezen moet je ervoor zorgen dat er geen gebroken links of pagina’s zijn die de lezers kunnen tegenkomen als ze door jouw site klikken. Dit is natuurlijk belangrijk voor de lezers zelf (weinig dingen zijn vervelender dan op een interessante link te klikken en op een fout 404-pagina te komen), maar ook voor Google.

Dit komt omdat Google een zogenaamd “kruipbudget” heeft voor elke site. Dat betekent dat de spinnen slechts zoveel tijd besteden aan het crawlen van je site, wat betekent dat er slechts zoveel informatie is dat ze terugbrengen voor de Google-index. Dit betekent dus dat elke gebroken link of doodlopende straat dat crawlbudget zal opeten zonder dat je er iets voor terug krijgt. Daarom is het echt belangrijk om je website te onderhouden om ervoor te zorgen dat alle pagina’s werken.

Wees gul met interne links

Bovendien zal het toevoegen van een aantal interne links de spinnen in staat stellen om snelkoppelingen te nemen bij het kruipen, wat het proces veel efficiënter maakt. Als zodanig moet je een link naar gerelateerde pagina’s en blogberichten op jouw website plaatsen binnen een zo groot mogelijk deel van jouw inhoud! Bijvoorbeeld, als je een “Over de Auteur” pagina hebt, zal je waarschijnlijk vermelden waarom je in het schrijven van donkere fantasieboeken voor volwassenen. In dat geval zal je een link willen plaatsen naar de pagina die je hebt geschreven op basis van de sleutelzin “jeugd fantasy boek”. Interne links helpen zowel lezers als spinnen gemakkelijker door de site te navigeren, wat goed is voor de SEO.

Nodig mensen uit

Meta-beschrijvingen

Zodra je jouw inhoud klaar hebt en de rangorde hebt bepaald, wil je er zeker van zijn dat mensen die je site op Google zien, in de verleiding komen om deze aan te klikken. De belangrijkste factor hierbij is de meta-beschrijving. De meta-beschrijving is het stukje voorbeeldtekst dat je ziet wanneer Google jouw zoekresultaten opsomt:

Deze meta-beschrijving van fantasyboeken.com is eigenlijk behoorlijk slecht. Het is te lang, waardoor Google het midden van de zin afsnijdt. Bovendien is de tekst nietszeggend. Zonder het feit dat dit fantasyboeken.com is, is het twijfelachtig of iemand er vreselijk in de verleiding zou komen om er op te klikken, in de veronderstelling dat er andere opties zijn.

De volgende meta-beschrijving van fantasyonline.nl is veel beter. Het is kort en bondig en vertelt de lezer precies wat hij of zij kan verwachten als hij of zij op de link klikt.

Beide meta-beschrijvingen hebben het sleutelwoord (fantasy boek, vetgedrukt) in zowel de titels als de beschrijvingen zelf opgenomen – dat is een heel belangrijke factor! Mensen klikken veel eerder op een zoekresultaat als het de gezochte term bevat. Het is ook iets waar Google rekening mee houdt bij het rangschikken van de zoekresultaten.

Maar hoe bewerk je de meta-beschrijving? Nou, dat hangt af van welk CMS je gebruikt om je website te maken. In WordPress en Drupal (de meest gebruikte) vindt je de optie onderaan het scherm bij het maken van een nieuwe pagina of post.

Probeer backlinks te beveiligen

Zodra jouw website klaar is om te worden bezocht door potentiële lezers, is het tijd om pro-actief te zijn. Een belangrijke factor waarmee Google rekening houdt bij het rangschikken van websites is hoe vaak ze door derden worden gelinkt. Dit laat Google zien dat de inhoud van een website goed genoeg is om te bevelen aan anderen. Als zodanig is het een geweldige SEO-strategie om andere mensen naar jouw website te laten linken, als je het voor elkaar krijgt. Dit is echter waarschijnlijk de moeilijkste en meest arbeidsintensieve aanpak. De meeste website eigenaren en bloggers zijn zich goed bewust van de waarde van een link, dus je moet bereid zijn om ook iets van waarde te kunnen bieden aan hun publiek.

Kies potentiële partners zorgvuldig. Zorg ervoor dat je inhoud hebt die voor hen relevant is. Denk aan boeken bloggers en sites die gespecialiseerd zijn in indie-fantasy boeken (voortbouwend op ons vorige voorbeeld van het fantasieboek dat je schreef). Misschien zijn ze geïnteresseerd in het beoordelen van jouw boek, of misschien is het uitgangspunt van jouw boek uniek genoeg om een artikel te rechtvaardigen? Als ze er open voor staan, zou je als gast-blogger een bericht voor hen kunnen schrijven over een onderwerp waarmee je bekend bent (zoals in dit geval, hoe je een jeugd fantasy boek met een mannelijke hoofdpersoon kunt schrijven en zelf kunt publiceren).

Wat je uiteindelijk ook doet, zorg ervoor dat er ergens in de inhoud die je hebt afgesproken een link naar je eigen website staat – dat is immers het hele punt.

Steun je platform met sociale media

Hoewel sociale media geen directe voordelen bieden als het gaat om SEO, speelt het een belangrijke ondersteunende rol in het grote geheel van de dingen. Want hoewel een groot deel van SEO het zo Google-vriendelijk mogelijk maken van jouw content is, is het nog belangrijker om content te maken die mensen echt leuk vinden. Als je alleen maar content maakt met Google in gedachten, loop je het risico het einddoel uit het oog te verliezen: mensen met jouw site in contact brengen (en je boek te laten kopen). Hoewel je ze misschien op jouw site krijgt met goede SEO, je moet er ook voor zorgen dat ze blijven, en het liefst jouw inhoud delen. Daarom gaat het bij SEO net zozeer om het creëren van kwaliteit content als om het vinden van de juiste zoekwoorden voor die content.

Dit is waar sociale media een rol spelen. Hoewel het geen direct effect heeft op je Google-ranking, biedt sociale media je een snelkoppeling naar jouw doelgroep door je in staat te stellen jouw specifieke doelgroep te vinden en te benaderen. In het geval van jouw hypothetische jeugd fantasy boek zijn voorbeelden van deze snelkoppelingen Facebook-groepen, subredders en hashtags gericht op fantasy fans. Door je als auteur bij deze groepen aan te sluiten en er mee bezig te zijn, kun je het verkeer naar jouw auteurs website stimuleren.

Aangezien de mensen met wie je in contact komt al deel uitmaken van jouw doelgroep, heb je veel meer kans dat ze je boek zullen lezen. Ervan uitgaande dat ze jouw boek goed genoeg vinden, kunnen ze ook vrijwillige ambassadeurs van het boek worden. Dit is het ideale resultaat, omdat het betekent dat een onafhankelijke derde partij linkjes naar jouw site zal delen, over jouw boek zal praten en nog meer verkeer zal stimuleren namens jouw.

Mijnbestseller Widgets

Terzijde: Als u uw boek bij Mybestseller heeft gepubliceerd, kunnen wij u voorzien van gratis aanpasbare widgets voor jouw sociale media pagina. Deze brengen geïnteresseerde bezoekers rechtstreeks naar de winkelpagina van jouw boek. Om het klikken op de “koop”-knop verleidelijk te maken, zal je echter ook het sociale media-profiel dat je gebruikt moeten onderhouden met kwaliteitscontent. Gelukkig kun je de dingen die je op jouw website plaatst meestal gewoon opnieuw gebruiken. We hebben een artikel over hoe je jouw boek op sociale media kunt promoten als je meer wilt weten.

Welke sociale media kanalen je ook gebruikt, vergeet niet om transparant te zijn in jouw communicatie! Dit zijn je toekomstige lezers waar we het over hebben, dus het opbouwen van een vriendschappelijke, vertrouwensvolle relatie met hen staat voorop!

Tl;dr?

Hoewel het erop neer komt dat goede content de kern van goede SEO is, is er meer aan de hand dan dat. Het vinden van de juiste mensen en het uitzoeken wat ze zoeken en hoe ze het zoeken is ook van vitaal belang. Als je eenmaal hebt uitgedokterd welke zoekwoorden je moet gebruiken, is het schrijven van goede content op basis van die zoekwoorden je volgende stap. Met je inhoud geschreven, is het tijd om proactief te zijn en die inhoud voor de juiste mensen te krijgen, terwijl jouw site langzaam in ranking stijgt. Gebruik sociale media om jouw lezers rechtstreeks te bereiken met als doel dat ze het woord verspreiden via hun eigen netwerk.


Dit is een vrij basic overzicht van SEO, maar het zal dienen om je op weg te helpen en zal een verschil maken als het goed gedaan wordt. Als je dieper in het onderwerp wilt duiken en de zichtbaarheid van je website in zoekmachines wilt maximaliseren, raden we je aan om naar het SEO Learning Center van Moz te gaan. De Yoast-blog biedt ook goed advies over het onderwerp.

Als je meer algemene tips wilt over hoe je jouw boek op de markt kunt brengen, bekijk dan onze boekpromotie tips. Als je liever tips krijgt over het opzetten van een boek presentatie kan je dit artikel lezen over hoe je jouw boekpresentatie online kunt organiseren. We hopen dat je genoten hebt van dit artikel! Als je iets toe te voegen of te bekritiseren hebt, of als er vragen zijn, laat dan hieronder een reactie achter of stuur ons een e-mail naar info@mijnbestseller.nl. Als je iets geleerd hebt, overweeg dan om dit artikel te delen met je andere schrijversvrienden!

Menu