Boek verkopen

SEO voor auteurs: wordt online gevonden

Is SEO voor auteurs?

Veel auteurs denken dat het schrijven van een boek het moeilijkste deel is. Begrijp ons niet verkeerd – schrijven is moeilijk – maar je bent een schrijver, dus aan het einde van de rit staat er iets op papier. Als je eenmaal iets geschreven hebt, zal je gevonden moeten worden. Of beter gezegd, in de chaos van het internet moet je er actief voor zorgen dat mensen je vinden. We hebben dit al in verschillende artikelen behandeld, maar dat neemt niet weg dat dit deel van het publicatieproces buiten de comfortzone van veel schrijvers valt. SEO voor auteurs is iets wat we maar kort hebben genoemd en in dit artikel gaan we dieper in op dit specifieke onderwerp.

Omdat we praten over hoe je je SEO activiteiten kan verbeteren om ontdekt te worden als auteur, gaan we ervan uit dat je een website hebt. Wat we daarmee bedoelen is een goed werkende site die gewijd is aan jou als auteur, de boeken die je hebt of de boeken die je van plan bent om uit te geven. Als je serieus bent over het creëren van een online platform voor jezelf, dan kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van WordPress, Drupal of SquareSpace.

Nu dat geregeld is, laten we snel verder gaan!

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het draait om het makkelijker te vinden maken van jouw website (of individuele pagina’s op de website) voor mensen via zoekmachines zoals Google. Over het algemeen zijn er twee verschillende soorten SEO – technisch en inhoudelijk. We gaan ons in dit artikel meer richten op de inhoudelijke SEO, omdat deze het meest toegankelijk is voor jouw als schrijver. Hoewel het zeker geen kwaad kan om een beetje meer technische kennis te krijgen, veel van de technische basis die je nodig hebt voor SEO kan worden afgehandeld door apps en plug-ins van derden die gemakkelijk te installeren zijn op je website.

Echter voordat we in de techniek duiken, is het goed om een basis idee te hebben van hoe zoekmachines zoals Google werken. Als dit ingewikkeld klinkt, maak je dan geen zorgen! We gaan het eenvoudig houden.

De binnenkant van een zoekmachine

In feite heeft Google kleine helpers genaamd ‘spiders’, of ‘web crawlers’, die Google stuurt om het internet te verkennen. Deze ‘spiders’ verzamelen alle informatie die ze kunnen vinden en brengen deze terug naar Google. Die neemt vervolgens deze informatie op en plaatst het in zijn steeds groter wordende ‘web’, wat eigenlijk een reusachtige bibliotheek is, gevuld met alle webpagina’s van het internet.

Vervolgens komen nieuwsgierige mensen zoals jij en ik langs en besluiten een zin of een woord in Google te typen in de hoop te vinden wat we zoeken. Google leest dan onze zogenaamde zoek-zin, en kijkt door zijn ‘web’ om te vinden wat hij denkt dat de best mogelijke antwoorden zijn. Het is zelfs aardig genoeg om ons deze resultaten te geven in volgorde van relevantie en kwaliteit! Wat Google als minder relevant of van mindere kwaliteit beschouwt, wordt steeds verder naar beneden geschoven in de lijst met zoekresultaten.

Waar te beginnen

Trefwoordenonderzoek – wat is het?

Om door jouw potentiële lezers gevonden te worden, moet je weten waar ze naar zoeken. Daarom beginnen alle goede SEO met een trefwoordenonderzoek. Het doel van een trefwoordenonderzoek, is het vinden van trefwoorden en zinnen die je te helpen inhoud te creëren. Bijvoorbeeld als je een thriller hebt geschreven, wil je content creëren op basis van de zoekwoorden die betrekking hebben op thriller boeken. Over het algemeen moet elk stukje content dat je maakt, of het nu een pagina is of een blog, worden ‘opgebouwd’ rond een enkel trefwoord of een enkele zin. Dit maakt het makkelijker voor Google om de inhoud te classificeren in zijn index, en zo verhoogt het de kans dat het hoog wordt geplaatst op de resultatenpagina (SERP).

Wat je als basis voor een trefwoordenonderzoek kunt gebruiken, is simpelweg zinnen in de Google zoekbalk (en de zoekvelden van andere grote websites zoals Youtube of Reddit) typen. Zoals je waarschijnlijk weet, geeft Google zoekresultaten die het meest gerelateerd zijn aan je trefwoorden. Daardoor zijn de trefwoorden die je hebt ingevuld de beste opties.

Je verkent de opties verder door gebruik te maken van een tool zoals Google Trends, waar je de populariteit van verschillende zoektermen binnen een bepaalde geografische locatie kunt vergelijken. Best handig. Deze tool kan je helpen om meer geoptimaliseerde beslissingen te nemen voor jouw trefwoorden. Answer the Public is een andere tool die je kan helpen om nog meer specifieke trefwoorden te ontdekken, gecategoriseerd op basis van voorzetsels.

Het lijkt nu allemaal wel heel simpel als het er zo staat, maar wat moet je nu precies doen?

Trefwoordenonderzoek – hoe ga je te werk?

Laten we zeggen dat je een fantasy boek hebt geschreven. Je zou “fantasy boek” kunnen gebruiken als uitgangspunt voor je trefwoordenonderzoek, en dat woord invoeren in Google search, of welke andere zoekmachine die je hebt gekozen om te gebruiken.

Nou, dat zijn direct een heleboel resultaten die je aangeleverd krijgt. Je zou kunnen gaan schrijven over je specifieke boek, gericht op de term “fantasy boek”, maar dit zal je nog niet ver brengen.

Er zijn ongetwijfeld duizenden pagina’s die vallen onder dit overkoepelende term, wat ervoor zorgt dat je moet concurreren met al die andere pagina’s. Dus wat je wilt doen is zoveel mogelijk van de concurrentie elimineren, door zo specifiek mogelijk te zijn.

Dit is waar subgenres van pas komen. Het maakt niet uit in welk genre je schrijft, het maakt waarschijnlijk ook deel uit van een bepaald subgenre, en de fans van dat specifieke subgenre zijn ongetwijfeld zeer kieskeurige lezers die op zoek zijn naar meer van dat specifieke type verhaal. Dus laten we zeggen dat je fantasy boek eigenlijk een jeugd fantasy boek is, waarin de mens en maatschappij worden onderzocht. Je Google-zoeksuggesties zullen er gelijk heel anders uitzien:

Deze zoektermen zijn al specifieker en dus minder concurrerend dan de vorige. Laten we nu, aan de hand van dit voorbeeld, zeggen dat je jeugd fantasy boek ook een mannelijke hoofdpersoon bevat. Je hebt geluk; het is een van de meest populaire zoektermen met betrekking tot fantasy boeken, zoals je kunt zien in de afbeelding hieronder. Hoe weten wij dit? Als Google niet specifiek genoeg is dan kun je voor een gedetailleerder overzicht van populaire zoekopdrachten jouw trefwoord in ‘Answer the Public’ plaatsen:

Zoals je kan zien worden dan meerdere zoekopties voor je weergegeven om te overwegen in je trefwoorden.

Inhoud creëren

De meeste sleutelzinnen in de bovenstaande afbeeldingen zijn degelijke keuzes om inhoud voor te creëren. Je zou een blogpost kunnen schrijven waarin je aangeeft hoe je tot een jeugd fantasy boek met een mannelijke hoofdpersoon bent gekomen en wat de implicaties daarvan zijn voor het genre. Je zou ook een pagina kunnen maken met details over de wereld waarin jouw jeugd fantasy boek zich afspeelt, waarbij je bijvoorbeeld focused op de geschiedenis, geografie en cultuur.

Als je deze pagina’s en artikelen schrijft, zorg er dan voor dat je de sleutelzin (de zin waarop je gevonden wilt worden) in de tekst zelf opneemt, vooral in de koppen. Overdrijf echter niet! Een goede vuistregel is, als het vreemd klinkt voor jou als mens (vanwege het aantal keren dat een bepaald trefwoord wordt herhaald) dan doe je te hard je best. Je moet er altijd naar streven om teksten zo leesbaar en boeiend mogelijk te maken. Op die manier brengen mensen meer tijd door op je site, wat een enorme aanbeveling is voor Google. Als je WordPress gebruikt om de website te bouwen, is de Yoast SEO plug-in een uitstekend hulpmiddel om ervoor te zorgen dat je op het juiste spoor zit.

Probeer zoveel mogelijk inhoud te creëren voor zoveel mogelijk relevante trefwoorden. Vergeet niet dat hoe korter en algemener het zoekwoord, hoe meer concurrentie je zult hebben. Zorg er ook voor dat de content die je maakt het sleutelwoord nauwkeurig weergeeft. Google bestraft sites die misleidend zijn, dus jouw SEO-inspanningen kunnen het tegenovergestelde effect hebben als je niet transparant genoeg bent! Google kan jouw site verder naar beneden plaatsen als het trefwoord opvallend vaak in de tekst voorkomt.

Zorg ervoor dat je pagina’s werken

Als je eenmaal een aantal pagina’s voor je website hebt gemaakt, wil je dubbel controleren of ze allemaal werken. Afhankelijk van de grootte van je website, komt deze taak in verschillende moeilijkheidsgraden voor. In wezen moet je ervoor zorgen dat er geen gebroken links of pagina’s zijn die de lezers kunnen tegenkomen als ze door jouw site klikken. Dit is natuurlijk belangrijk voor de lezers zelf (weinig dingen zijn vervelender dan op een interessante link klikken en op een fout 404-pagina te komen), maar ook voor Google.

Dit komt omdat Google een zogenaamd “crawl budget” heeft voor elke site. Dat betekent dat de ‘spiders’ slechts een beperkte tijd besteden aan het doorlopen van je site, wat betekent dat er slechts een bepaald aantal informatie is dat ze terugbrengen naar Google. Dit betekent dus dat elke gebroken of doodlopende link je crawl budget zal gebruiken zonder dat je er iets voor terug krijgt. Daarom is het echt belangrijk om je website te onderhouden om ervoor te zorgen dat alle pagina’s werken.

Wees gul met interne links

Bovendien zal het toevoegen van een aantal interne links de ‘spiders’ in staat stellen om snelkoppelingen te nemen bij het doorzoeken van je website, wat het proces veel efficiënter maakt. Link daarom zodanig zoveel mogelijk de gerelateerde pagina’s en blogberichten die op jouw website staan zo veel mogelijk in de inhoud van het artikel waarin je die links wilt plaatsen. Bijvoorbeeld, als je het over een ”Over de Auteur” pagina hebt, zal je waarschijnlijk vermelden waarom je fantasie boeken voor jeugd schrijft. In dat geval zal je dan waarschijnlijk een link willen plaatsen naar het artikel die je hebt geschreven op basis van de sleutelzin ”jeugd fantasy boek”. Interne links helpen zowel lezers als de ‘spiders’ van Google om gemakkelijker door jouw site te navigeren, wat goed is voor de SEO.

Nodig mensen uit

Meta-beschrijvingen

Zodra je jouw inhoud klaar hebt en de volgorde hebt bepaald, wil je er zeker van zijn dat mensen die je site op Google zien, in de verleiding komen om deze aan te klikken. De belangrijkste factor hierbij is de meta-beschrijving. De meta-beschrijving is het stukje voorbeeldtekst die je ziet wanneer Google jouw zoekresultaten opsomt:

Deze meta-beschrijving van fantasyboeken.com is eigenlijk behoorlijk slecht. Het is te lang, waardoor Google het midden van de zin afsnijdt. Bovendien is de tekst nietszeggend. Zonder het feit dat om fantasyboeken.com gaat, is het twijfelachtig of iemand in de verleiding zou komen om er op te klikken. Daarbij zijn we ervan in de veronderstelling dat er andere opties zijn.

De volgende meta-beschrijving van fantasyonline.nl is veel beter. Het is kort en bondig en vertelt de lezer precies wat hij of zij kan verwachten als hij of zij op de link klikt.

Beide meta-beschrijvingen hebben het sleutelwoord, fantasy boek wat vetgedrukt staat, in zowel de titels als de beschrijvingen zelf opgenomen – dat is een heel belangrijke factor! Mensen klikken veel eerder op een zoekresultaat als het de gezochte term bevat. Dat is ook iets waar Google rekening mee houdt bij het rangschikken van de zoekresultaten.

Maar hoe bewerk je de meta-beschrijving? Dat hangt af van welk CMS je gebruikt om je website te maken. In bijvoorbeeld WordPress en Drupal vindt je de optie onderaan het scherm bij het maken van een nieuwe pagina of post.

Probeer backlinks te beveiligen

Zodra jouw website klaar is om te worden bezocht door potentiële lezers, is het tijd om proactief te zijn. Een belangrijke factor waarmee Google rekening houdt bij het rangschikken van websites is hoe vaak ze door derden worden gelinkt. Dit laat aan Google zien dat de inhoud van een website goed genoeg is om het aan te bevelen aan anderen. Als je dit voor elkaar krijg, is dit een geweldige SEO-strategie om andere mensen naar jouw website te laten komen. Daarbij is dit waarschijnlijk wel de moeilijkste en meest arbeidsintensieve aanpak. De meeste website eigenaren en bloggers zijn zich goed bewust van de waarde van een link, dus je moet bereid zijn om ook iets van waarde aan te kunnen bieden aan hun publiek.

Kies potentiële partners zorgvuldig. Zorg ervoor dat je inhoud hebt die voor hen relevant is. Denk aan boeken bloggers en sites die gespecialiseerd zijn in jeugd fantasy boeken (voortbouwend op ons vorige voorbeeld van het fantasieboek dat je schreef). Misschien zijn ze geïnteresseerd in het beoordelen van jouw boek, of misschien is het uitgangspunt van jouw boek uniek genoeg om er een artikel over te schrijven? Als ze er open voor staan, zou je als gast-blogger een bericht voor hen kunnen schrijven over een onderwerp waarmee je bekend bent (zoals in dit geval, hoe je een jeugd fantasy boek met een mannelijke hoofdpersoon kunt schrijven en zelf kunt publiceren).

Als dit eenmaal gelukt is, zorg er dan voor dat er ergens in de inhoud van het artikel een link naar je eigen website staat – dat is immers het hele punt.

Steun je platform met sociale media

Sociale media biedt geen directe voordelen als het gaat om SEO, maar het speelt wel een belangrijke ondersteunende rol in het grotere geheel. Want hoewel een groot deel van SEO bestaat uit het zo Google-vriendelijk mogelijk maken van jouw content, is het nog belangrijker om content te maken die mensen echt leuk vinden. Als je alleen maar content maakt met Google in gedachten, loop je het risico het einddoel uit het oog te verliezen: mensen met jouw site in contact brengen (en je boek te laten kopen). Hoewel je ze misschien op jouw site krijgt met goede SEO, moet je er ook voor zorgen dat ze blijven, en het liefst jouw inhoud delen. Daarom is bij SEO het creëren van goede en interessante content net zo belangrijk als het vinden van de juiste trefwoorden voor die content.

Dit is tevens ook waar sociale media een rol spelen. Sociale media biedt je een snelkoppeling naar jouw doelgroep, doordat je jouw specifieke doelgroep hierop kunt vinden en makkelijker kan benaderen. Dit heeft helaas geen direct effect op je Google-ranking. Voorbeelden van zulke snelkoppelingen in het voorbeeld van jouw jeugd fantasy boek zijn Facebook-groepen, subreddits en hashtags gericht op fantasy fans. Door je als auteur bij deze groepen aan te sluiten en er actief mee bezig te zijn, kun je het verkeer naar jouw auteurs website stimuleren.

Aangezien de mensen met wie je in contact komt al deel uitmaken van jouw doelgroep, heb je veel meer kans dat ze jouw boek zullen lezen. Ervan uitgaande dat ze jouw boek goed genoeg vinden, kunnen ze ook vrijwillige promoters van het boek worden. Dit is het ideale resultaat, omdat het betekent dat een onafhankelijke derde partij linkjes naar jouw site zal delen, over jouw boek zal praten en nog meer verkeer kan stimuleren namens jou.

Mijnbestseller Widgets

Even terzijde: Als u uw boek bij Mybestseller heeft gepubliceerd, kunnen wij u voorzien van gratis aanpasbare widgets voor jouw sociale media pagina. Deze brengen geïnteresseerde bezoekers rechtstreeks naar de winkelpagina van jouw boek. Om het klikken op de “koop”-knop verleidelijk te maken, zal je echter ook het sociale media-profiel dat je gebruikt moeten onderhouden met interessante content. Gelukkig kun je de dingen die je op jouw website plaatst meestal opnieuw gebruiken. We hebben een artikel over hoe je jouw boek op sociale media kunt promoten als je meer wilt weten.

Welke sociale media kanalen je ook gebruikt, vergeet niet om transparant te zijn in jouw communicatie! Dit zijn je toekomstige lezers waar we het over hebben, dus het opbouwen van een vriendschappelijke, vertrouwensvolle relatie met hen staat voorop!

Tl;dr?

Hoewel het erop neer komt dat goede content de kern van goede SEO is, is er meer aan de hand dan dat. Het vinden van de juiste mensen en het uitzoeken wat ze precies zoeken en hoe ze het zoeken is ook van cruciaal belang. Als je eenmaal hebt uitgezocht welke trefwoorden je moet gebruiken, is het schrijven van goede content op basis van die zoekwoorden je volgende stap. Als eenmaal je inhoud geschreven is, is het tijd om proactief te zijn en begin met het brengen van die inhoud naar de juiste mensen. En dat terwijl jouw site langzaam in ranking stijgt. Gebruik sociale media om jouw lezers rechtstreeks te bereiken met als doel dat ze het woord verspreiden via hun eigen netwerk.


Dit is een vrij basic overzicht van SEO, maar het zal dienen om je op weg te helpen om een verschil maken als het goed gedaan wordt. Als je dieper in het onderwerp wilt duiken en de zichtbaarheid van je website in zoekmachines wilt maximaliseren, raden we je aan om naar het SEO Learning Center van Moz te gaan. De Yoast-blog biedt ook goed advies over het onderwerp.

Als je meer algemene tips wilt over hoe je jouw boek op de markt kunt brengen, bekijk dan onze boekpromotie tips. Als je liever tips krijgt over het opzetten van een boek presentatie kan je dit artikel lezen over hoe je jouw boekpresentatie online kunt organiseren. We hopen dat je genoten hebt van dit artikel! Als je iets toe te voegen of te bekritiseren hebt, of als er vragen zijn, laat dan hieronder een reactie achter of stuur ons een e-mail naar info@mijnbestseller.nl. Als je iets geleerd hebt, overweeg dan om dit artikel te delen met je andere schrijversvrienden!