Bij deze stap vul je de nog ontbrekende informatie in die nodig is om je boek te publiceren, onder andere:

  • Trefwoorden. Uiterst belangrijk om deze goed in te vullen omdat dan de kans dat je beter gevonden wordt door bijvoorbeeld Google groter worden (SEO).
  • Boek in het kort. Een korte omschrijving van je boek (maximaal 255 karakters). Ook dit is belangrijk in verband met de vindbaarheid van je boek op internet. Zorg ervoor dat de opgegeven trefwoorden ook terugkomen in je korte omschrijving. Ook wordt de tekst gebruikt voor bijvoorbeeld de korte omschrijving in de webshop, als inleidende tekst van je persbericht, visitekaartjes, widgets, etc.
  • Lange omschrijving. Deze wordt gebruikt voor de achterkant van je boek en als extra omschrijving in alle webshops waar je jouw boek wilt verkopen. Ook wordt het gebruikt als bodytekst voor je persbericht. Zorg ervoor dat de korte omschrijving en de lange omschrijving van elkaar verschillen!

Tips

  • Bedenk bij het kiezen van het publicatieniveau vooraf goed wie je doelgroep is en hoe je deze kunt bereiken. Indien je ook via boekhandels wilt worden verkocht of specialistische verkoopkanalen voor e-books, kies dan publicatieniveau ‘Publiek’.
  • Ga uiterst zorgvuldig om met de korte en lange omschrijving van je boek. Deze worden later voor diverse marketing doeleinden gebruikt.
  • Het goed invullen van de trefwoorden zorgt voor een hogere ‘Google ranking’.
  • Je kunt later altijd nog het publicatieniveau aanpassen.

FAQ

Wat houdt de stap ‘Publicatiegegevens’ in?
In deze stap vul je allerlei informatie over je boek in. Deze informatie gebruiken wij bij het publiceren van je boek en voor marketing- en verkoopdoeleinden. Bijvoorbeeld voor op je website, in de widgets, in nieuwsbrieven, in e-mails, in persberichten.

Waarom moet ik trefwoorden invullen?
De trefwoorden zijn cruciaal om gevonden te worden op het internet. Onze website is volledig geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO-geoptimaliseerd). Naarmate je vollediger de trefwoorden invult, zal je boek steeds beter worden gevonden en zal je dus hoger op de ‘Google-lijsten’ komen.

Waarom moet ik een korte en een lange omschrijving invullen?
De korte omschrijving is de omschrijving die we gebruiken voor onder andere de webshop, promotiemateriaal en als intro van je persbericht. De lange omschrijving gebruiken we onder andere voor de achterkant van het omslag van je boek, als bodytekst voor je persbericht en in de webshop. Beide omschrijvingen zijn dus belangrijk en verdienen de aandacht.

Kan ik de korte en lange omschrijving gelijk houden?
Ja, dat zou kunnen, maar dat raden we je af. We gebruiken de korte en de lange omschrijving allebei in het persbericht, de een als introtekst, de ander als bodytekst. Tevens worden beide omschrijvingen in de webshop gebruikt.

Menu